Berlingske Business
10:48Rød europæisk aktieformiddag

Bilgiganter allierer sig med omstridte kørselstjenester

b
Foto:

Toyota og Volkswagen er de seneste bilproducenter, der har allieret sig med nye lifttjenester på markedet i et forsøg på at være forberedt på fremtidens bilmarked.

Verdens store bilproducenter fortsætter med at omfavne og alliere sig med de nye kørselstjenester, der popper op rundt omkring i verden.

Tilbage i januar blev General Motors pioner for tendensen, da de skød en halv milliard dollars i lifttjenesten Lyft. Aftalen vakte opsigt, idet de mange nye biltjenester i bund og grund synes at kunne modarbejde den traditionelle bilindustri i sine bestræbelser på at koordinere kørsel og mindske spildplads og behovet for at eje en bil selv.

17BUSKodak-133103.jpg

Siden General Motors har en række andre bilproducenter indgået lignende partnerskaber, og tirsdag meldte to af de helt store spillere sig på banen, da Toyota og Volkswagen hver især meddelte, at de havde indgået et partnerskab med henholdsvis Uber og Gett

Toyota har ifølge The Detroit News forpligtiget sig til et »strategisk samarbejde« med Uber, mens Volkswagen har meddelt, at de vil skyde 300 millioner dollars i Gett, der er en pendant til Uber.

Uber

Samarbejdet mellem Toyota og Uber vil blandt andet indebære, at ejere af Toyota-biler kan afdrage lån på bilen direkte som Uber-chauffør, ligesom man vil forsøge at udarbejde apps designet til bilen.

Hos Volkswagen lyder det, at man forventer at kunne hjælpe Gett med at tjene endnu flere penge og dermed selv se et fornuftigt afkast af investeringen.

USA-BUSINESS/

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen