Berlingske Business

Bilgigant scorer solide gevinster på kritiseret leasing-metode

JAPAN-STOCKS-AUTOMOBILE-TOYOTA
ARKIVFOTO Foto:

Verdens næststørste bilproducent, Toyota, opnår solide gevinster ved at sælge helt nye biler til sit eget leasingselskab, inden bilerne få måneder senere bliver sat til salg af forhandlere som næsten nye biler med ganske få kilometer på tælleren.

Metoden, som i bilbranchen kaldes "at vaske biler", betyder, at Toyota og forhandlerne kan minimere registreringsafgiften og i stedet skrue op for profitten.

Jyllands-Posten er i besiddelse af en intern prisliste fra samhandlen mellem Toyota og forhandlerne, og den løfter for første gang noget af sløret for, hvordan gevinsten bliver fordelt, når branchen bruger metoden, som har skabt vrede på Christiansborg og hos brugtbilsbranchen, der føler sig klemt i konkurrencen.

16BILHEDR-173942.jpg

F.eks. sælger Toyota en Toyota Avensis med en listepris på knap 370.000 kr. til sit eget leasingselskab for under 200.000 kr. inklusive registreringsafgift og lejer den ud til forhandlere i op til fire måneder.

Derefter kan forhandleren købe bilen fri for 260.000 kr. og sælge den videre til en privat kunde til den langt højere markedspris, skriver Jyllands-Posten.

20170128-1005248029 P6.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen