Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Biler ud af byen - lidt hurtigere

De europæiske byer er godt på vej til at "sande til" i biler, og de danske provinsbyer er ikke nogen undtagelse.

Blandt de mange biler udgør lastbilerne ca. 10-15 pct. af trafikken. De fylder, de støjer, de forurener og de slider

på gågadebelægningen.



I Aalborg forsøger man nu at effektivisere byens "interne fragttransport" i

de smalle gågader, hvor 300 butikker dagligt modtager nye varer. Det sker i samarbejde med Trafikministeriet.



I forvejen

er varekørsel tilladt fra kl. fem om morgenen til kl. elleve om formiddagen, men i princippet er det timen fra kl. ti til kl.

elleve, hvor der er tryk på. Det er på dette tidspunkt, de fleste butikker åbner for varemodtagelse.

Flaskehalse

Det

fører til flaskehalse, når den første chauffør skal aflevere en pakke, mens bilerne bagved "pænt"

må vente.



Første skridt har været at optimere de gældende kørselsretninger i byens gågadesystem.

Samtidig er visse sving-forbud ændret eller ophævet, og oven i dette har man lokaliseret seks faste vigepladser, hvor

chaufførerne kan give plads for hinanden. Alt i alt betyder det, at der gennemsnitligt er kortet 15-20 minutter af lastbilernes

tilstedeværelse i gågadesystemet, oplyser projektkoordinator Henrik Jess Jensen, Trafik & Veje i Aalborg kommune.

Det er en ganske markant besparelse på helt op til 30 pct.



Henrik Jess Jensen pointerer, at Aalborg-modellen er baseret

på frivillighed, hvor detailhandlere, kommune, fragtfirmaer og erhvervsorganisationer sammen har set på, hvordan man kan

optimere godstransporten i Limfjordsbyen.

Mini-forsøg

Forud for forsøget har man i Aalborg gennemført

et mini-forsøg i én gågade - Slotsgade med ti butikker. Her bestod forsøget af to hovedelementer. To firmaer,

Post Danmark og Danske Fragtmænd, der tidligere havde biler i gaden hver dag, skiftedes på 14-dages basis til at servicere

de ti butikker. Samtidig blev én butik udpeget som modtagebutik for de øvrige.



Den 1. maj blev stor-skala forsøget

så indledt med en række aktører på banen. Styregruppen har deltagere fra Aalborg Industri & Handelskammer, Aalborg

City, Post Danmark, Danske Fragtmænd - Aalborg A/S, Danzas ASG - det tidligere A-Post, Pakke-Trans, Aalborg Havn, HTS-A, Chaufførernes Fagforening,

DTL, Aalborg politi samt repræsentanter fra Teknisk Udvalg i kommunen.

To i én bil

Et element i optimeringen

af godstrafikken kunne være kørsel med to medarbejdere i lastbilen i stedet for kun en chauffør. Det har været prøvet,

men har kun resulteret i tidsmæssige besparelser på 15-20 pct.



Den minimale besparelse hænger, ifølge

Henrik Jess Jensen, sammen med, at medarbejder nr.to ikke havde samme erfaring med aflevering af gods som chaufføren med mange

års erfaring.



- Vi har under alle omstændigheder vist en vej til en optimering af godskørselen, men det er

naturligvis op til det enkelte fragtfirma at gøre brug af de forskellige metoder. Problemet ved at have to mand afsted i en bil

i gågaden er bl.a., at man jo skal have noget at sætte medarbejder nr. to til, når godset i gågaden er afleveret,

forklarer han.



En anden mulighed er at aflevere og afhente gods i samme kørsel.



- Vi er åbne overfor alt. Det

er et forsøg, men vi håber selvf

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen