Berlingske Business

Biler – en god forretning for de stærke

Biler – en god forretning for de stærke - 1
Bilsalget herhjemme går bedre end nogensinde, men da hovedparten af bilerne koster omkring 80.000 kroner, er dækningsbidraget så dårligt, at mange forhandlere risikerer at måtte dreje nøglen rundt. Foto: Erik Refner Foto:

De store danske bilforhandlere er kommet helskindet ud af krisen og dominerer markedet mens de små kan specialisere sig. Taberne bliver de mellemstore forretninger, der er truet af konkurser.

Firmaets pengetank skal helst være fyldt i en krisetid – og det er måske en medvirkende årsag til, at det er de store danske bilkoncerner, der bedst er kommet igennem finanskrisen.

Ifølge en frisk Berlingske-analyse om den økonomiske situation i bilbranchen, for salg af primært personbiler og varebiler, står det klart, at fem koncerner tegner sig for 47 pct. af det brancheudsnit, som analysen er udarbejdet på.

»Udviklingen i bilbranchen med store enheder følger jo blot udviklingen i erhvervslivet generelt. I bilbranchen er der tale om en todeling i dels store virksomheder og dels mindre virksomheder, der tillige kan være underleverandører og måske serviceværksteder. Men bilmarkedet er konjunkturfølsomt, og er der krise, udsætter man jo ofte bilkøbet et par år,« siger Per Andersen, lektor på Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi ved Syddansk Universitet. (SDU).

Den danske bilbranche er ikke særlig solid i forhold til andre brancher, hvis man ser på Berlingskes Guld 1000-analyse med landets 1.000 største virksomheder fordelt på omsætning. En soliditet på 30,1 i forhold til gennemsnittet på 40. Og så er branchens tal tilmed pænt, for i 2010 og 2011 var soliditeten henholdsvis 27 og 28,2 pct.

De to største virksomheder er Semler Holding (bl.a. VW) og Interdan Holding (bl.a. Peugeot), der ligger bedst med sammenlagt 29 pct. af udsnittet. Andre er Nic. Christiansen Holding (bl.a. Hyundai) og detailforretningen Ejner Hessel (bl.a. Mercedes) og så endelig fabriksejede Mercedes-Benz Danmark.

Importørere og forhandlere

Virksomhederne i analysen er en blanding af importører og forhandlere, og mens nogle importører holder sig til import, så er andre importører også meget aktive i detailhandelen – eksempelvis SMC og Nellemann International Holding.

Mens mange mindre og mellemstore forretninger har drejet nøglen om under krisen, vil flere følge efter, mener man i Danmarks Automobilforhandler Forening. Mange har brug for fremmed kapital, og bankerne har ikke været særlig tjenstvillige.

»Virksomhederne i bilbranchen vil være truet af konkurser, og flere af dem vil formentlig ikke længere være i stand til at operere på markedet som følge af for lav rentabilitet,« siger Niels Have, politisk økonomisk medarbejder i D.A.F. til Berlingske Research.

Toyota er blandt de store spillere, og importøren af de japanske biler har klaret sig godt i 2012, som det kan ses af førstepladsen i tabellen afkast med en afkastningsgrad på 21 pct., en egenkapitalforrentning på 46 pct. og en soliditet på 48 pct. – samt et resultat efter skat på 113 mio. kr., det tredjebedste resultat efter SMC og Mercedes-Benz Danmark.

»Kombinationen af et højt marked, nye modeller som Yaris, en effektiv lagerstyring og markedsføring samt fokus på høje omkostninger er de primære årsager til at vi resultatmæssigt har klaret os flot,« siger Kristian Krapper, adm. direktør i Toyota Danmark.

VW springer højest

Højdespringer, når det gælder omsætning, er Semler Gruppen, som markedsfører tre af de populæreste biler – først og fremmest VW Up.

»Generelt er de store virksomheder i branchen kommet godt gennem krisen, hvor især mellemstore virksomheder har haft det svært. I reglen er store virksomheder mere professionelt drevet, og man kan hurtigt reagere og gennemføre nødvendige tiltag, hvis det er nødvendigt. Populært kan man sige, at der er mere inerti i en stor motor,« siger Jens Bjerrisgaard, adm. koncerndirektør i Semler Gruppen.

Et mærke, som virkelig er braget frem de senere år, er koreanske Kia. Deres biler sælger godt i flere segmenter. Det er ikke kun den lille Picanto, der sælger godt, det er også den større Rio og den noget større C’eed, der senest er kommet i en 3-dørs coupé udgave. I de seneste to år har væksten ifølge Berlingske Research været på 20 procent. Flere af bilerne er på top-20 listen.

»Vi har fået det helt rigtige, nyt modelprogram i forhold til pris, sikkerhed og udstyr. Dertil kommer så vores syv års garanti. Måske er de ikke alle billige, men man får meget for pengene. Mindste Picanto har sågar mulighed for at trække en trailer på 700 kg., som mange vil have,« siger Lene Mejdal, informationschef hos Kia Import Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen