Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Bestyrelsesformand: Firma bag københavnske bycykler går nu konkurs

Bycykel
Arkivfoto: Gobike cykler. Foto:

Efter et forløb med store økonomiske vanskelligheder i firmaet bag de karakteristiske hvide bycykler går firmaet tirsdag konkurs, oplyser formand advokat N.E. Nielsen.

De karakteristiske hvide elcykler, der normalt er en fast bestanddel af bybilledet overalt i hovedstaden, indtager i disse dage en helt central rolle i en særdeles opsigtsvækkende erhvervshistorie.

For firmaet bagved cyklerne GoBike, der er stiftet af Torben Aagaard og har millioner i ryggen fra Saxo Privatbank, går tirsdag konkurs, efter en redningsplan med en række private investorer er faldet til jorden.

internet-troll Digital communication

Det oplyser selskabets bestyrelsesformand advokat N.E. Nielsen til Berlingske Business.

»Det står ikke til at redde. Nu går selskabet konkurs. Der var lavet en plan, men ingen professionelle investorer vil komme med penge – selvfølgelig ikke – når den vigtigste kontraktpartner, nemlig Fonden (By- og Pendlercykel Fonden red.), løber fra indgåede aftaler,« siger N.E. Nielsen.

Konkursen er en kulmination på et mudret forløb, hvor By- og Pendlercykel Fonden, der på vegne af Frederiksberg og Københavns kommuner samt DSB over en otteårig periode sender 80 millioner kroner ind i cykelfirmaet som driftsstøtte, har valgt at sige nej til en redningsplan.

Tirsdag - Huuuuungry yo

Fondens formand Nikolaj Bøgh fortæller, at GoBike hele tiden har været presset af stor gæld og dårlig likviditet. Ifølge ham har formålet med rekonstruktionen været at slippe af med gælden. GoBike har sprugt fonden, om den kunne nikke ja til den plan, men det har Nikolaj Bøgh afvist.

»Vi kan se, at det kræver, at der bliver indkøbt reservedele og repareret på cyklerne, og det kan vi ikke se kommer til at ske med den plan, der er lagt frem,« sagde Nikolaj Bøgh til Berlingske Business mandag.

»Vores opgave er at sikre, at cyklerne kan køre, og at de forskellige krav til reparation og så videre bliver overholdt. Og der vurderer vi, at det ikke kan lade sig gøre med den økonomi, der er lagt frem for os.«

Indtil videre er det forventningen, at cyklerne vil køre videre som hidtil, oplyser fonden på Twitter.

Bycykelfonden har ellers kunne se, at konceptet er blevet stadig mere populært. Tilbage i 2014 kom cyklerne ud at køre 35.602 gange, men det tal er vokset, og sidste år blev der ifølge fondens opgørelse kørt 933.642 ture på cyklerne.

14BUSDennis-Kristensen-1512.jpg

I årets første tre måneder har cyklerne kørt flere end 100.000 ture. Selv om det kan lyde, som opskriften på en succeshistorie, har der i gennem længere tid været store problemer i selskabet.

Kommune var forberedt på konkurs

Ifølge Københavns Kommune har det faktisk allerede fra begyndelsen været en kendt sag, at bycykelfirmaet var hårdt presset økonomisk. I et skriftligt svar fortæller teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Ø), at man aldrig var i tvivl, om at det var det bedste og billigste bycykelsystem. Alligevel var der malurt i bægeret.

»Vi har hele tiden været bevidste om, at GoBike var et relativt spinkelt selskab,« oplyser teknik - og miljøborgmester Morten Kabell i en skriftlig kommentar.

Kommunen har derfor krævet bankgarantier for de penge, den løbende har indbetalt til driften af systemet. Derfor er der ifølge Morten Kabell ingen risiko for, at København mister de 40 mio. kr., der er afsat til by- og pendlercykler i København.

Bycykel

Garantierne skulle sikre, at »korthuset ikke ville vælte«, selv om Gobike skulle blive ramt af en konkurs. Derfor blev By- og Pendlercykelfonden etableret som en selvstændig juridisk enhed for at varetage vores interesser over for leverandøren, mens driften af systemet blev lagt hos det selvstændige selskab BikeShare, oplyser Morten Kabell.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen