Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Befolknings-eksplosion vil smitte af på APM Terminals

APM terminals
Den store vækst i verdens købedygtige middelklasse kommer til at smitte kraftigt af på APM Terminals’ forretning, vurderer selskabets adm. direktør Kim Fejfer (nr. 2 fra venstre). Foto:

Den store vækst i verdens købedygtige middelklasse kommer til at smitte kraftigt af på APM Terminals’ forretning, vurderer selskabets adm. direktør Kim Fejfer.

Når Kim Fejfer skal fortælle om fremtiden for APM Terminals, ­bruger han tal og statistik i bunkevis. Og estimater og analyser om ­befolkningens udvikling i sammensætning tegner lyse udsigter for A.P. Møller - Mærsks havneselskab.

»For mig er det vigtigste, om du tror, at verden fundamental set vil vokse og samtidig forstår, hvor velstanden kommer fra,« siger Kim ­Fejfer.

Og han er ikke i tvivl om, at den industri, som APM Terminals er i, vil vokse kraftigt. Kim Fejfer peger på, at FN anslår, at verdens befolkning i 2050 vil være på 9,6 mia. mod de 7,2 mia., som i dag bebor kloden. Det betyder, at behovet for transport af containere vil vokse.

»Baseret på antagelser om blandt andet befolkningsvækst forudser vi en gennemsnitlige vækst på fire pct. i containermarkedet over de næste årtier,« siger Kim Fejfer om fremtiden for den industri, der er afgørende for udviklingen i APM Terminals.

MærskSplit

Selskabets næsten 22.000 ansatte stod i fjor for en omsætning på godt 28 mia. kr. Det tal kommer til at vokse i takt med, at middel­klassen i verden bliver større. Ifølge OECD, den vestlige verdens ­økonomiske samarbejdsorganisation, vil den købedygtige middelklasse være fordoblet i 2030.

»Kommer væksten fra Indien, Afrika eller Latinamerika, er det godt for os, fordi det vil kræve en masse transport af fysiske varer. Så er det ikke kun iPads og havemøbler, der skal transporteres, men også ­plastik, gummi, mineraler, papir og træ,« siger Kim Fejfer.

Kommunalvalg2013

OECD skønner, at udviklingen i middelklassen og befolknings­udviklingen vil kræve enorme investeringer i at udvikle strukturerne til den øgede verdenshandel. Hele 4.000 mia. kr. vurderer organisationen, at der skal investeres i havne i perioden mellem 2015 og 2030.

APM Terminals’ ambition er at blive verdens største havne­selskab. I øjeblikket er det verdens nummer tre. Størst er ifølge en opgørelse fra analysehuset Drewrys fra sidste år Singapores PSA med en global markedsandel på otte pct., mens Hong Kong-­baserede Hutchison sad på syv pct. APM Terminals havde på tredjepladsen 5,5 pct., og DP World fra Dubai var nummer fire med 5,1 procent.

Mærsk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen