Berlingske Business

Bedste DSB-år siden 2003

Bedste DSB-år siden 2003 - 1
Det er bare om at være på perronen i tide, for nu kører togene næsten, som køreplanen foreskriver. Foto: Henning Bagger, Scanpix

For første gang kommer ni af ti tog frem til tiden.

91,8 procent af fjern- og regionaltog kørte i 2008 til tiden. Det betyder, at DSB for første gang siden 2003 formår at få mere end 90 procent af togene frem til tiden og dermed opfylder kravet i DSBs kontrakt med Transportministeriet.

»Vi er rigtigt glade for det, og vi har også haft et godt år. Det startede forrygende, hvorefter vi havde en nedgangsperiode, men sluttede godt igen,« siger underdirektør i DSB Ove Dahl Kristensen til Ritzau.

I 2007 overholdt 89,6 procent af alle tog køreplanen. Og Ove Dahl Kristensen understreger, at bevægelsen fra 89,6 til 91,8 procent gør en stor forskel.

»Selv om det kun er to procentpoint, er det 20 procent færre forsinkelser. Det er virkelig noget, som kunderne kan mærke,« siger han.

Det er arbejdet med at renovere skinnenettet, der skrider så godt frem, at gamle slidte skinner ikke længere hæmmer togdriften så meget som tidligere. DSBs værste år var 2006, hvor blot 83,6 procent af togene kørte til tiden.

»Hovedårsagen er, at forholdene er blevet normaliseret på skinnenettet. Det er helt klart den store forskel,« siger Ove Dahl Kristensen.

Han håber på, at DSB kan holde et niveau på 92 procent tog til tiden i 2009.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen