Berlingske Business

Bedre veje med ny struktur

Bedre infrastruktur, fortsat trafikvækst, øget pendling og velstandsudvikling skal sikre, at en række af de svagere

områder i Danmark kan udvikle sig. 84 pct. af al dansk godstransport foregår på vejnettet.



Derfor håber

de fleste parter inden for vejsektoren og flere brancheforeninger, at den kommende kommunalgeografiske struktur, vil forme sig sådan,

at danskerne får bedre veje.



De danske transportvirksomheder havde en produktion på 195,1 mia. kr. i 2002. Det var

ca. ni pct. af Danmarks samlede indenlandske produktion.



Undersøgelser har vist, at virksomheder i stigende omfang søger

hen, hvor der er god infrastruktur, og derfor er det vigtigt, at der bliver tænkt mere på trafikken, når strukturkommissionen

skal overveje Danmarks fremtid.



- Infrastruktur spiller ikke kun ind på virksomhedernes betydning for, hvordan de vil lokalisere

sig, den har også betydning for virksomhedens evne til at tiltrække den rette arbejdskraft. Det er ikke, fordi vi vil have

Danmark tapetseret med asfalt, men velbyggede og vedligeholdte veje er vigtige for vores medlemmer, fastslår Jens Hennild, fagchef

i Dansk Industri.

Drop amterne

Det er i transportsektorens interesse, at der også fokuseres på den rette sammenhæng

mellem opgaveansvar og finansiering, når Strukturkommissionen fastsætter, hvordan de nye kommuner skal se ud.



I

øjeblikket bestyres de danske veje af henholdsvis kommuner, amter og staten. Det giver tilsammen 285 vejadministrationer, der

har indflydelse på, hvordan vejnettet tegner sig på landkortet, og det er for mange, mener stort set alle andre end amterne.





Egentligt fungerer samarbejdet mellem de tre styrelser i øjeblikket fint, men Strukturkommissionen bør ifølge

parterne overveje, at lægge opgaven ud til de nye større kommuner, og staten. Sådan lød det i går

fra de fleste parter på en konference arrangeret af Transportøkonomisk Forening.



- Vi tror på, at det er tæt

på at være faktum, at trafikken vil vokse yderligere uden, at vi kan regne med flere ressourcer dertil. Det kræver, at

vi får mest ud af pengene, og vi bliver nødt til at gøre alt, hvad vi kan for at få mest mulig kvalitet

på vejområdet, mener Claus Baunkjær, afdelingschef i Trafikministeriet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen