Berlingske Business

Bankerne står i kø for at nappe lunser fra Mærsk

Billede
Jesper Kongskov, virksomhedsredaktør. Foto:

ANALYSE

De er på stikkerne. De tripper for at holde sig klar. De venter på de potentielt lukrative lunser, der kan blive kastet på bordet, når A.P. Møller - Mærsk skal føre en ny strategi ud i livet, som vil ændre selve udseendet af Danmarks største og mest sagnomspundne virksomhed.

I en lang række danske og internationale banker gøres der nu klar til at svare, når Mærsk kalder.

Og når Mærsk nu for første gang i sin omfattende strategiproces hyrer banker til at hjælpe sig, sådan som Berlingske beretter i dag, gælder det om at være med. En ting er selve opgaven med at regne på, hvordan den 45 mia. kr. store obligationsgæld skal håndteres og placeres i en ny struktur.

Det er i sig selv en interessant opgave for eksperterne i de store banker at regne på og forsøge at løse det problem for Mærsk.

Noget andet er den fordel, det giver at være med, når der meget forventeligt kommer nye og meget større Mærsk-lunser på bordet, som kan give omfattende millionindtægter til bankerne. For er du først inde i varmen hos bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk, er det lettere at få nye opgaver, håber de i bankerne.

Billede

Og hvad kan det så være for opgaver?

Som tidligere beskrevet i Berlingske arbejdes der i Mærsk-bestyrelsen lige nu hen mod en model, hvor konglomeratet brydes op i to nye, selvstændige virksomheder: en transport-koncern og en energi-koncern, hvor ejerskabet ventes at komme til at ligge A.P. Møller Holding.

Alene den øvelse, hvor aktierne i selskabet skal deles og fordeles på en ny måde kan give opgaver til bankerne.

På længere sigt er der det mulige arbejde med selvstændigt at børsnotere det nye energiselskab, eller sælge olieselskabet, Maersk Oil, fra hvis der skulle vise sig en køber. Et scenarie, der måske kan blive til virkelighed længere nede ad vejen, når den den nye strategi er præsenteret.

Den nye struktur, som Mærsk-bestyrelsen efter planen præsenterer om godt en måned, kan også ende med, at A.P. Møller Holding, altså Mærsk-familien, køber selskaber som Damco og/eller Maersk Supply Service ud af gruppen, hvilket i givet fald også vil kræve assistance fra en eller flere store banker.

jeve

Fælles for det hele er, at det er opgaver, der kan indbringe store summer til bankernes corporate finance-afdelinger.

Men det er også opgaver, der rummer en stor mængde prestige for bankerne. Noget som de kan bruge, når de skal prale og hente nye opgaver hos andre store virksomheder. For det er en historisk proces, som bestyrelsen i Mærsk har skudt i gang. Den kan føre til et brud med årtiers fokus på og ejerskab af både shipping og olie.

Det arbejde vil storbankerne hellere end gerne være med til.

aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen