Berlingske Business

Banker intensiverer forsøg på Torm-salg

15BUSTorm-skib.jpg
De mulige bejlere til Torm har de seneste uger sendt selskabets børsværdi voldsomt i vejret til ca. 1,75 milliarder kroner. Foto: Thomas Tolstrup

Torms hovedaktionærer i form af bankerne med Nordea og Danske Bank i spidsen har over sommeren hyret en rådgiver, der skal sætte skub i processen med at finde en køber til det trængte rederi. Maersk Tankers er drømmekøberen, men kan blive overhalet af amerikanske kapitalfonde som Oaktree.

Det kriseramte rederi Torm, der er kontrolleret af en gruppe banker med Nordea og Danske Bank i spidsen, vejrer morgenluft. Der er fremgang i markedet for fragt af raffinerede olieprodukter som benzin og flybrændstof, kaldet produkttank, og Torms resultater er i bedring, om end et reelt overskud stadig ligger noget ude i fremtiden.

Det har ifølge Berlingskes oplysninger nu fået bankerne til at hyre rådgiveren Lazard fra London, der også hjalp bankerne med at afklare mulighederne op til den store restrukturering af Torm sidste år, der endte med at gøre bankerne til kontrollerende aktionærer i Torm.

Som fortalt i Berlingske for et par uger siden viser en række amerikanske kapitalfonde interesse for Torm, da de gerne vil investere i netop produkttank. Den mest aktive kapitalfond har foreløbigt været Oaktree, der også købte fem produkttankskibe af Torm i foråret.

En anden mulighed er en sammenlægning af produkttankflåderne i Torm og Maersk Tankers. Det vil skabe verdens suverænt førende spiller med mere end 180 skibe på området, hvor stordriftfordele er et af de vigtigste parametre.

Torms gæld er imidlertid på hele 10,4 milliarder kroner, mens skibene kun har en værdi af 6,6 milliarder kroner ifølge torsdagens halvårsregnskab. Såvel de interesserede kapitalfonde som Maersk Tankers vil derfor have et markant nedslag i prisen i form af en stor nedskrivning af gælden, som bankerne foreløbigt ikke vil give.

Fåmælt topchef

Hos Torm er topchef Jacob Meldgaard fåmælt om processen, men det ligger fast, at der skal ske noget, som medfører frisk kapital og nedbringer gælden.

»Vi gør det godt på driften og leverer de forventede resultater. Vi har aftaler på plads med bankerne, og det skaber ro. Det er derfor det rigtige tidspunkt at se på kapitalstrukturen, fordi det ikke er holdbart med så høj gæld. Men vi har god tid og kan tage den tid, det tager, at finde den bedste løsning for alle interessenter,« siger Jacob Meldgaard.

Direkte adspurgt om Oaktree er Meld- gaard ganske åben for yderligere samarbejde af en slags.

»Oaktree er interesseret i produkttank og har udover de skibe, de har købt af os, lagt skibe i drift hos os. Jeg tror i det hele taget, at vi vil se kapitalfonde aktive med opkøb i shipping, fordi de har kapital til rådighed,« siger Jacob Meldgaard.

Afklaring i 2014

Torm har også selv hyret en finansiel rådgiver i form af Moelis & Company fra New York, der skal hjælpe med at afsondre mulighederne. Alle modeller skal undersøges, men reelt er der dog ikke så mange muligheder.

På grund af den høje gæld kan Torm ikke hente kapital på aktiemarkedet, og det er næppe realistisk med frisk kapital fra en investor, der skal dele ejerskabet med 12 banker, som i forvejen har svært ved at blive enige om at nedskrive Torms gæld til et niveau, der muliggør et salg.

Dermed skal bankerne helst finde en køber til hele rederiet eller få Torm til at indgå i en fusion – og her er Maersk Tankers drømmepartneren for såvel Torms ledelse, bestyrelsen som bankerne. Hvis bankerne ikke vil give det ønskede nedslag i prisen – i øjeblikket kræver de potentielle købere minimum 20 procent skåret af gælden – må der overvejes andre modeller. En mulig model kan være, at bankerne giver gode betalingsbetingelser til køberen mod at få del i upsiden, når markedet engang bliver rigtig godt, og Torm igen tjener seriøse penge.På papiret ligner det en oplagt løsning, men Torm har stadig 12 banker og et tocifret antal skibsudlejere som ejere – de fik alle aktier som betaling for at lempe vilkårene for Torm sidste år – som skal blive enige. Og det kommer til at tage tid. Det mest sandsynlige er derfor, at en aftale først er på plads i 2014.

Maersk Tankers er oplagt

Maersk Tankers vil have de klart største synergier ved et køb af eller fusion med Torm, men det er uvist, om ledelsen i A.P. Møller - Mærsk reelt er interesseret i at udvide tankforretningen. En løsning hvor en kapitalfond, f.eks. Oaktree, køber både Torm og produkttankskibene i Maersk Tankers kan heller ikke udelukkes, men det vil være en meget stor handel.

De mulige bejlere til Torm har de seneste uger sendt selskabets børsværdi voldsomt i vejret til ca. 1,75 milliarder kroner. Det på trods af, at gælden er på 10,4 milliarder kroner, og skibene kun har en værdi af 6,6 milliarder kroner ifølge torsdagens halvårsregnskab. Accepterer bankerne at sluge noget af gælden i forbindelse med en handel, skal de øvrige aktionærer derfor ikke regne med at få noget ud af en handel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen