Berlingske Business

Banker forbereder salg af Torm

torm
En markant reduktion af Torms hårdt pressede aktiviteter inden for tørlast er bankernes seneste skridt i forberedelsen af et salg af rederiet. Foto: Thomas Tolstrup.

To af Torms største aktionærer, Danske Bank og Nordea, har været i New York for at præsentere rederiet for en række interesserede kapitalfonde.

Solen begynder så småt at lyse for det hårdt pressede rederi Torm, der sidste år endte på bankernes hænder efter en dramatisk restrukturering. Torms vigtigste marked for transport af olieprodukter som benzin og flybrændstof, kaldet produkttank, er i bedring, og to af rederiets største aktionærer, Danske Bank og Nordea, er begyndt at sondere terrænet for et salg af Torm.

Samtidig har Torm igangsat en drastisk neddrosling af sine aktiviteter i det andet ben, tørlast, som er ramt af en voldsom nedtur og derfor kunne skræmme potentielle købere væk.

Danske Bank og Nordea har ifølge Berlingskes oplysninger allerede været i New York sidst på foråret for at præsentere Torm for en række interesserede kapitalfonde. Og det seneste skridt med at skære hårdt i tørlastsegmentet ved at levere hele 20 tørlastskibe tilbage til udlejerne skal også ses i lyset af salgsforberedelserne.

Hverken Nordea, Danske Bank eller Torms bestyrelsesformand Flemming Ipsen ønsker at kommentere oplysningerne.

Kapitalfonde har det seneste års tid i stigende grad kastet sig over shipping, og det er især produkttankområdet, der har fondenes interesse, fordi der er bedst udsigt i det segment. Udsigterne for fragt af tørlast som korn, jernmalm og kul er omvendt voldsomt udfordrende, og derfor vil fondene ikke investere i tørlast.

Og Torm er i gang med at blive et rent produkttankrederi. De fleste af de nuværende tørlastskibe bliver leveret tilbage til udlejerne inden foråret 2014. For nylig fyrede Torm sin tørlastchef Alex Christiansen og vil nu primært satse på produkttank.

Satser på produkttank

»Torm har ikke tilstrækkeligt med ressourcer til at opnå en tilsvarende attraktiv position i tørlastsegmentet. Derfor vælger Torm på nuværende tidspunkt at fokusere alle tilgængelige ressourcer på den stærke operationelle platform i produkttanksegmentet,« skriver bestyrelsesformand Flemming Ipsen i en mail.

På spørgsmålet, om strategiskiftet væk fra tørlastmarkedet hænger sammen med, at det bliver nemmere at finde købere blandt kapitalfonde, svarer Flemming Ipsen;

»Årsagen ligger som nævnt i, at Torm ønsker at fokusere de tilgængelige ressourcer på vores stærke platform i produkttank.«

Ifølge Berlingskes oplysninger bliver skridtet mod et rent produkttankrederi taget rigtig godt imod blandt de interesserede kapitalfonde. Feltet af potentielle købere ventes også at blive væsentligt større, når Torm kun satser på produkttank.

Et salg af Torm er også blevet nemmere, efter at det bankkonsortium med kinesiske og franske banker, som i lang tid blokerede for rederiets redningsplan, tidligere på året mistede sin indflydelse i forbindelse med et salg af fem skibe, som konsortiet havde en særlig pant i.

Torms spraglede kreds af 14 banker havde ellers gennem 2011 og det meste af 2012 mere end svært ved at finde fælles fodslag om en redning af det trængte rederi. Der udestår da også fortsat at finde en pris, som både køber og alle de sælgende banker kan acceptere. Bankerne ved imidlertid, at tiden, på grund af bedringen i markedet, arbejder på deres side, så de har ingen voldsom hast med at få Torm afhændet for enhver pris.

Nødvendig nedskrivning af gæld

Selv om markedet for fragt af olieprodukter er i bedring, kræver de interesserede kapitalfonde dog fortsat en markant nedskrivning af Torms mere end ti milliarder kroner store gæld fra bankerne, før de vil slå til. Danske Bank og Nordea har imidlertid allerede taget store nedskrivninger relateret til Torm i deres regnskaber og vurderes at være villige til at acceptere en nedskrivning af Torms gæld før et salg i niveauet 10-20 procent.

Spørgsmålet er så, om det er nok til at finde en køber, og om de resterende banker vil acceptere så stor en gældsnedskrivning. Det er dog betydeligt mindre end de op mod 40 procent i gældsnedskrivning, som Goldman Sachs Capital Partners krævede for at overtage Torm, før redningsplanen kom i hus sidste år.

Danske Bank og Nordea undersøger ifølge Berlingskes oplysninger både muligheden for et samlet salg af Torm og en afhændelse af deres egne ejerposter i Torm, der for begge bankers vedkommende er på godt 11 procent. En tredje mulighed er at videresælge selve gælden, som Nordea tidligere på året havde succes med i tilfældet Overseas Shipping Group, der i november kom under konkursbeskyttelse i USA.

Berlingske erfarer, at salget af Torm bliver varetaget højt oppe i de to bankers shippingdivisioner. Det er således Nordeas Ivar Myklebust, der har ansvaret for bankens problembørn i shippingverdenen, og Danske Banks øverste shippingchef Øivind Haraldsen, der har været i New York for at fortælle om investeringscasen Torm til en række kapitalfonde.

Det har ikke været muligt at få oplyst, hvilke kapitalfonde bankerne har mødtes med. Men kapitalfonden Oaktree Capital købte i april fem produkttankskibe af Torm. Andre fonde, som har købt shippinglån eller har vist interesse for det, tæller Centerbridge, Apollo, TPG, Fortress og WL Ross, ligesom giganten Blackstone har været på opkøb af produkttankskibe i Tyskland.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen