Berlingske Business

Bagud med stregkodning

IT udviklingen inden for luftfragt er helt på forkant rundt om i verden. Bl.a. kan man med stregkodning (bar-coding) følge

en forsendelse


fra afsender til modtager rundt om på jordkloden. Det virker bare ikke særlig godt hos SAS Cargo

i Københavns Lufthavn, SAS.


- Vi har stregkodning på alle vores forsendelser, men da SAS ikke har implementeret

systemet i København, kan ikke alle vores kunder få glæde af det i forbindelse med f.eks. gennemgående forsendelser,

siger Jørgen Rasmussen, Wilson Logistics (Denmark) - i dag skandinaviens største luftfragtspeditør-virksomhed.


Det

er omkring fire år siden SAS meldte ud at luftfragtspeditørerne, og luftfartsselskaberne skulle være klar inden

for få måneder, men siden er intet sket.


- Vi har fuldt indført stregkodning i Paris. Og da NOVIA kører

fuld BAR-coding, har vi ingen problemer på dette område. Der kører fortsat diskussioner m.h.t. industri-standard

indenfor branchen, men vi har ingen mulighed for at lægge pres på fragthåndteringen i København, siger fragtchef

Rud Lynge, Air France Cargo.


SAS Cargo benytter ikke stregkodning, og der kan være tale om et politisk spørgsmål

om at indføre stregkoder, som FIATA ellers i dag diskuterer med IATA om. IATA er den internationale luftfartssammenslutning.

FIATA er speditørernes organisation.


Det handler nemlig om at få et fælles system for alle selskaber.









SAS

kommentar

- Det er rigtigt at vi på SAS Cargos fragtterminal her i København ikke anvender stregkodning i forbindelse

med f.eks acceptancecheck af godset. I forbindelse med ibrugtagningen af den nye terminal for cirka tre år siden blev vore IT

systemer delvist udskiftet, og vi lever således med et todelt IT system. Det er ikke økonomisk og praktisk muligt for

os at implementere den teknologi vi i øvrigt introducerede i SAS Cargo for fire år siden i dette todelte IT miljø.

Derfor har vi siden flytningen været uden. Samtidig er det bestemt ikke alle kunder, der som Wilson kan levere deres sendinger

med barcoder. Dette område har derfor ikke været vores højeste prioritet i post-implementeringsfasen.


- Nu

er situationen den, at vi i SAS Cargo er meget tæt på at træffe beslutning om udskiftning af den sidste (og ældre)

del af vore IT systemer. De alternative løsninger, som vi har vurderet, indeholder alle barcode teknologi til understøtning

af alle vore interne og eksterne arbejdsprocesser. Vi ser derfor frem til inden for en overskuelig fremtid at kunne imødese

Wilsons behov, siger Marianne Aarseth, chef for Corporate Communications, SAS Cargo Group AS.



Novia siden 1997

Modsat SAS

har fragthåndteringsselskabet Novia siden 1997 været i stand til at håndtere stregkoder.


- Vi er også

i stand til at sende svar tilbage til f.eks. speditøren og deres system. Vi har valgt at benytte IATA''''''''s stregkode - kaldet

resulution 606, men kan også håndtere 60 pct. af alle andre systemer. Faktisk har man stillet krav om stregkoder fra Lufthansa

fra april 1998, siger Per Højland, Novia.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen