Berlingske Business

Bagsiden af væksten i Mærsks havne

20BUSAfrika-Maersk-havne-PO.jpg
At etablere sig i fremmede havne, som her Onne-terminalen i Nigeria, kan byde på forskellige udfordringer i form af »smørelse« – også for APM Terminals. Foto: Scanpix

Med APM Terminals’ ekspansion i vækstmarkeder udfordres selskabet også af korruption og krav om smørelse. Enhver indblanding i korruption udløser straks en fyreseddel fra topchef Kim Fejfer, men smørelse kan ikke undgås fuldstændig, fortæller han.

Der er en bagside af enhver medalje. Og prisen for APM Terminals’ succes i vækstmarkeder som Afrika og Latinamerika er konfrontationen med korruption.

Topchef Kim Fejfer understreger, at selskabet har en absolut nultolerance over for korruption, men småbeløb i smørelse – de såkaldte »facilitation payments« – kan ikke undgås helt.

»Vi har en total nultolerance over for korruption. Som en stor international virksomhed kan man ikke deltage i den slags ting. Det gode er, at det ved vores modpart i forhandlinger også. Hvis man vil lave forretning med os, så ved man også, at det ikke er en del af værktøjskassen,« siger topchefen.

Han medgiver, at der uundgåeligt vil være folk i en 20.000 mand stor organisation, der over tid bliver mødt med korruptionskrav, når man er tilstede i nogle af verdens mere korrupte lande.

»Vi gør et kæmpe stykke arbejde med at træne og uddanne vores folk i vores politik, men det vigtigste er måske tonen fra toppen. Der er jeg meget konsekvent, og det er årsag til direkte fyring, hvis nogen skulle deltage i den slags.«Og det er sket?

»Ja, ikke ofte, men der var en sag for tre-fire år siden.«

Topchefen vil ikke nævne de lande, hvor udfordringerne er størst, men et kig på Transparency Internationals korruptionsindeks giver sandsynligvis en meget god indikation af, hvilke lande der er tale om. Mens Danmark på denne liste ligger nr. et som verdens mindst korrupte land, ligger Angola helt nede som nr. 157 ud af 176 lande, og lande som Cameroun og Nigeria er placeret som nr. 144 og nr. 139 – alle sammen lande, som APM Terminals har havneterminaler i.

20BUSkim-fejfer#2.jpg

Groft sagt kan man sige, at korruption handler om at betale sig til noget, der ellers ikke kunne lade sig gøre, mens smørelse omhandler mindre beløb, der får tingene til at glide lettere, uden at ændre en given sags udfald. Det kan f.eks. være politi eller toldere, der kræver smørelse for at lade personer eller varer passere bestemte steder hurtigt i stedet for enorm lang ventetid.

»Det er en ting, som vi arbejder imod, og som vi helst ser undgået. Det er desværre en del af, at gøre lokal forretning i nogle af de lande. Men politikken er at arbejde imod det og helst undgå det,« understreger Kim Fejfer.

14BUSNils-Smedegaard-Ande.jpg

I A.P. Møller – Mærsk findes der ikke en fast beløbsgrænse for smørelse, men grundreglen er, at man ikke må udsætte sig selv for fare eller komme til skade som konsekvens af at nægte smørelse.

Føler en ansat sig nødsaget til at betale smørelse, skal det rapporteres til chefen omgående.

»Vi gør intet, som er under bordet. Hvis der bliver foretaget en udgift til »facilitation« (smørelse, red.), så skal det optræde i regnskabet,« fortæller Fejfer.

Også selskaber som Carlsberg og FLSmidth har tidligere i Berlingske fortalt, at smørelse ikke kan undgås visse steder i verden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen