Berlingske Business

Autogiganter giver Spanien milliardindsprøjtning

FILES-FRANCE-AUTO-EARNINGS-RENAULT
Foto:

Udenlandske bilproducenter er motiveret af Spaniens fleksible arbejdsmarkedslovgivning, som blev vedtaget af den konservative regering under eurokrisen.

Den spanske bilindustri tiltrækker med sin billige arbejdskraft milliarder af investeringer fra globale autogiganter og giver dermed et solidt boost til den ellers svækkede økonomi.

Det skriver Wall Street Journal.

- Spanien kan ikke konkurrere med Østeuropa, men det er stadig billigere end Frankrig eller Tyskland - og lige så konkurrencedygtigt, siger finansiel planlægger for Seat Joachim Hinz til Wall Street Journal.

Volkswagen vil investere 1 mia. euro i sin nordspanske fabrik i Pamplona til produktionen af den nye Polo, mens amerikanske Ford vil investere 2,3 mia. euro i sin fabrik i Valencia. Det er blot et par eksempler ud af en lang række bilproducenter, som står i kø for at smide penge efter den spanske produktion, skriver den amerikanske avis.

De udenlandske producenter er motiveret af Spaniens fleksible arbejdsmarkedslovgivning, som blev vedtaget af den konservative regering under eurokrisen i 2012. Loven gjorde det nemmere at fyre langtidsansatte, og samtidig blev forhandlingsretten svækket, skriver Wall Street Journal.

Bilsektoren udgjorde 8,7 pct. af Spaniens BNP i 2015, et pænt spring fra 5,2 pct. i 2005, og har hele 9 pct. af landets arbejdere i folden. Den spanske arbejdsløshed ligger dog fortsat omkring de 20 pct., skriver den amerikanske avis.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen