Berlingske Business

Audi overskud i hård opbremsning

Audi overskud i hård opbremsning - 1
Foto:

Der triller færre nye biler ud fra Audi-fabrikkerne i Tyskland. Men fortsat har den eksklusive bilproducent overskud og plus på bundlinien. Regnskabet fra første halvår er tilmed bedre end ventet, hvorfor Audi-aktierne stiger på børsen i Frankurkfurt.

Overskuddet hos den tyske bilkoncern, Audi, rasler ned. Men den store producent af luksusbiler i den dyre ende af markedet har fortsat positive tal på bundlinjen, selv om salget er faldet med ti procent, når første halvår af 2009 sammenlignet med samme periode året før. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Audi, der er en del af Volkswagen, har netop oplyst, at deres nettoresultatet i første halvår er tæt på 697 millioner euro, mod 930 millioner euro i første halvår af 2008.

Salget summede sig til 14,5 milliarder euro, hvilket også er mindre end før, og 16 procent lavere end for et år siden.

Stadig overskud
Det svarer til, at der er solgt 466.000 nye biler med de fire kendte ringe på køleren, mens det i første halvdel af 2008 blev solgt 516.219 nye Audi'er.

Trods nedgangen giver Audi dog fortsat overskud og derfor siger bestyrelsesmedlem Axel Strotbek at de ”er meget tilfredse med resultatet for første halvår, men holder begge ben på jorden, fordi vi forventer at klare visse vanskeligheder i anden halvdel af året."

Selskabets netto cash flow for de første seks måneder er kommet på 1,4 milliarder euro, hvilket er en smule lavere end 1,5 milliarder euro i samme periode sidste år.

Regnskabet har fredag sendt de meget volatile Audi-aktier op med næsten 5,8 procent til kurs 415,76 på børsen i Frankfurt.

Moderselskabet Volkswagen sagde torsdag, at nettoresultatet for andet kvartal er faldet med hele 83 procent på grund af et lavere salg af nye biler.

Det er især den aktuelle økonomiske krise, som har fået forbrugere og stort set hele verden til at udskyde køb af ny bil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen