Berlingske Business

Audi bakker i Kina og skærer salgsestimat

FILE GERMANY CAR SALES
EPA/ARMIN WEIGEL EPA/ARMIN WEIGEL Foto:

Den tyske bilproducent Audi ser faldende efterspørgsel på det store kinesiske marked og skærer derfor sit salgsestimat for 2015.

Samtidig sender Audi 1,2 mia. yuan (1,3 mia. kr.) i finansiel støtte til selskabets forhandlere i Kina, skriver Bloomberg News med henvisning til personer med kendskab til planerne.

Pengene udbetales snarest muligt, lyder det fra kilderne, der også siger, at Audis salgsestimat for det kinesiske marked sænkes fra 600.000 enheder til omkring niveauet fra sidste år, hvor bilproducenten solgte 578.932 biler i Kina og Hongkong.

pix-Nokia Here

- I et utroligt konkurrencepræget markedsmiljø sætter Audi fokus på et finansielt sundt forhandlernetværk, garanteret servicekvalitet og stabile priser. Vi styrer markedet i tæt tilpasning med vores forhandlere, skriver Audi Kina i en kommentar ifølge Bloomberg News - dog uden at bekræfte tilpasningerne.

Også Audis ejer - Volkswagen - har ydet finansiel støtte til nogle af forhandlerne af VW-mærket. Og netop på grund af et vigende kinesisk marked sænker storbanken Berenberg sit kursmål for Volkswagen. Målet skæres til 290 euro fra 300 euro - anbefalingen er dog fortsat "køb".

- Vi havde ikke ventet, at det kinesiske marked ville falde (det faldt med 3 pct. år-til-år i juni og var fladt i andet kvartal), men vi vurderer, at de kinesiske bekymringer har fjernet investorernes fokus fra det store løft, som Volkswagen vil hente fra en bedring i EU, skriver Berenberg i et analysenotat.

VW-aktien sluttede 0,2 pct. lavere i 202,70 euro fredag.

CHINA-ECONOMY-STOCKS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen