Berlingske Business

Atomaftale giver direkte fly mellem København og Teheran

Street View of Tehran with Milad Tower and Alborz Mountains
Efter sanktionerne mod Iran er blevet løftet er der igen kommercielt grundlag for en rute mellem København og Teheran. Foto:

Sanktionerne mod Iran bliver løftet, og det giver gevinst for København, der nu får direkte flyforbindelse til Irans hovedstad.

Efter flere års fravær er der atter en direkte forbindelse mellem København og Teheran på vej. Det drejer sig om Mahan Air, der til i foråret åbner for en direkte flyforbindelse mellem de to hovedstader.

Københavns Lufthavne har i mere end tre år kurtiseret iranerne i håbet om en direkte rute, men det er først efter atomaftalen mellem Iran og Vesten, at det kommercielt kan bære.

»Vi begyndte en dialog med Mahan Air for et par år siden, da vi fornemmede et tøbrud mellem Vesten og Iran. Det har taget et par år, hvor vi har brugt meget tid i Teheran, så alle parter var sikre på, at det kunne fungere kommercielt og operationelt. Det drejer sig om eksportmængden og om passagerergrundlaget i Danmark og Sydsverige,« siger lufthavnens ruteudviklingschef, Ole Wieth Christensen.

flytrafik

Sanktionerne som følge af Irans atomprogram har ikke direkte forhindret en flyrute mellem landene, men det kommercielle grundlag for ruten manglede, så længe danske virksomheder ikke kunne eksportere til Iran.

»Vi laver rigtig meget research, så vi kan vise flyselskaberne, at der er en bæredygtig businesscase. Vi har et opsøgende salgsteam, men vi opfatter os mere som en slags rådgivere. Vi hjælper med at finde grundlaget for forretning, og folk skal kunne stole på os. Uden tilliden, er det en kortsigtet gevinst, hvis flyselskabet må lukke ruten igen,« fortæller Ole Wieth Christensen.

Københavns Lufthavn blev sent mandag kåret til verdensmester i ruteudvikling på verdens største luftfartskonference, World Routes. Det er anden gang på blot tre år, at den ære tilfalder den danske lufthavn.

Nye Security-scannere

»En ny rute som den her, betyder rigtig meget i forhold til vækst. Det er rejsende, vi ellers ikke ville have. Og det er ikke bare vækst for os, men også for alle de virksomheder, der får mulighed for at eksportere til Iran, nu hvor sanktionerne er løftet. En direkte rute giver alt andet lige danske virksomheder en fordel i forhold til de af vores nabolande, der ikke har en direkte rute,« siger Københavns Lufthavnes adm. direktør, Thomas Woldbye.

Mahan Air flyver første gang til marts 2016 og vil herefter flyve to gange om ugen mellem de to hovedstader. Sidst København havde en direkte rute til Teheran var i 2012, hvor Iran Air fløj på ruten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen