Berlingske Business

Atlantisk flyalliance tæt på godkendelse

VIRGIN_Delta_Business
Virgin Atlantic og Delta Air Lines vil med det kommende samarbejde komme til at stå stærkere på business-markedet fra London til New York. Foto:

American og US Airways må ifølge myndighederne ikke fusionere, mens der skulle være fordele for kunderne i alliancen mellem Delta og Virgin.

For to uger siden skred det amerikanske justitsministerium ind mod dannelsen af verdens største flyselskab, som ville blive en realitet ved fusionen mellem American Airlines og US Airways. Nu godkender transportministeriet samarbejdet mellem Delta Air Lines og Virgin Atlantic Airways, som man finder vil styrke konkurrencen, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Fly

Delta og Virgin bekendtgjorde i december 2012, at Delta ville overtage 49 procent af aktierne i Virgin Atlantic fra Singapore Airlines for 360 millioner dollar. Samarbejdet skal blandt andet give de to selskaber kræfter til at konkurrere på ruterne mellem London og lufthavnene ved New York, som Virgin og Delta beflyver ni gange dagligt.

USAs transportministerium angiver som begrundelse for godkendelsen, at det giver bedre konkurrence i forhold til blandt andre Oneworld-alliancen, som inkluderer American Airlines, British Airways, Finnair og spanske Iberia. Analytikere mener ifølge Reuters, at det også vil stille Virgin og Delta bedre på markedet for business-rejsende på tværs af Atlanten. Konkurrenterne har to uger til at gøre indsigelser over afgørelsen.

27BUSryanair.jpg

Justitsministeriets forsøg på at blokere US-American fusionen tager form som et civilt søgsmål ved en byret i Washington DC sammen med myndighederne i en række stater. Begrundelsen er, at de to flyselskaber sammen kan bringe den frie priskonkurrence i fare: I den største lufthavn i Washington vil det fusionerede flyselskab eksempelvis sidde på 69 procent af samtlige landinger og afgange.

AA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen