Berlingske Business

Arriva modsiger DSB: Mere konkurrence gavner forbrugerne

Nikolaj Wendelboe, direktør i Arriva.
Nikolaj Wendelboe, direktør i Arriva. Foto:

Trafikselskabet Arriva vil gerne udvide deres virke i Danmark, men kun på de strækninger, der giver overskud.

København: DSB advarer tirsdag mod at privatisere flere togruter efter 2020. Det gør selskabet, efter ministeriet har givet DSB en garanti mod nye udbud på jernbanen frem til netop 2020.

Men transportvirksomheden Arriva er uenig med DSB's topchef Flemming Jensen i, at der ikke er et stort potentiale i mere konkurrence på skinnerne i Danmark.

»Vi ved, at vi igennem udbud kan løfte produktiviteten i jernbanerne og dermed kan give passagerer en bedre service. Samtidig kan staten spare 20-30 procent af tilskuddet til jernbanen«, siger Arrivas administrerende direktør, Nikolaj Wendelboe, til Ritzau.

Folketingets åbningsdag 2014

Arriva overtog i 2003 en række regionale togskinner i Midt- og Vestjylland. Det har medført en gevinst for både Arriva og den danske stat.

Rigsrevisionen konkluderede i 2012, at den danske stat har sparet over 300 millioner kroner i perioden 2003-2010 ved at udlicitere de jyske strækninger.

Og ifølge Nikolaj Wendelboe er Arriva klar til at overtage drift af flere regionale togruter.

»På nogle regionale strækninger vil du kunne køre uden at skulle have betaling fra staten. Det er Arriva meget interesseret i. Men generelt synes jeg, at staten sagtens kan betale private for drift, når de spar penge på det.«

DSB, Hovedbanegården, folk der venter, togdrift, togdriften, togpassagerer, regionaltoge, IC3, IC4, togtider, togtabel.

DSB's topchef og Nikolaj Wendelboe er dog enige om, at ikke alle strækninger er mulige at lave overskud på.

Arrivas interesse i at overtage flere regionale ruter afhænger af, hvilke strækninger man taler om. Og om hvorvidt man får betaling af staten eller ej.

»Hvis du skal lave en strækning uden kontraktbetaling, så kræver det et passagergrundlag, der er stort nok i sig selv, til at du både kan leve op til den serviceforpligtelse, du har i en kontrakt med staten, og det samtidig kan løbe rundt.«

»Det er der kun nogle få strækninger, vi kan regne os frem til, hvor det er muligt uden kontraktbetaling«, siger Nikolaj Wendelboe.

DSB, Hovedbanegården, folk der venter, togdrift, togdriften, togpassagerer, regionaltoge, IC3, IC4, togtider, togtabel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen