Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Arriva-chef: Om et årti er busser førerløse

23BUSMorten-Jakobsen-113017.jpg
Morten Jakobsen, chef for mobility services i Arriva, har ansvaret for at udvikle selskabets nye trafikløsninger, senest DriveNow-bilerne, der kan lejes i København. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

De klassiske, lange trafikkontrakter, som Arriva indgår, er snart historie, og selskabet har indstillet sig på, at førerløs transport vil ændre forretningen totalt.

I Nordjylland har borgmester i Vesthimmerlands Kommune Knud Kristensen (K) taget et kvantespring.

For at spare tid og penge på social- og sundhedspersonalets arbejdstid bag rattet, sender kommunen de første førerløse køre­tøjer på gaden allerede i år, fortalte Knud ­Kristensen med slet skjult stolthed i juli.

Der er tale om den selvkørende bus Olli, der er 3D-printet og kan medtage 12 mennesker. Dermed er en ny verden af selvkørende transportmidler en realitet herhjemme. Og det er ikke bare i et befolkningsfattigt område.

DSV-chef detroniserer Lars Rebien

I København fastslår Morten Jakobsen, chef for mobility services i Arriva, at førerløse busser i bybilledet kommer.

»Det er uundgåeligt, at vi med tiden kommer til at se nye måder at drive den kollektive trafik på. Det betyder også, at de kontrakter på otte til tolv år, vi indgår på busdrift lige nu, formentlig udvikler sig til en ny type udbud med nye løsninger såsom førerløse biler og busser,« siger Morten Jakobsen.

Det vil i første omgang være på mindre strækninger, men i takt med at resultaterne bliver fordøjet, udvides ordningerne.

Allerede nu kører Arrivas bybiler, DriveNow, rundt i København. Det har de gjort i et år, hvor bare flere og flere københavnere benytter ­ordningen. Selv om bilen skal bestilles, hentes og styres af privatpersoner, indeholder BMWen allerede nu software, der kan slås til og få bilen til at køre stort set selv. Hindringen er lovgivning og den sidste tekniske finpudsning, inden det kan lade sig gøre, konstaterer Morten Jakobsen.

27BBMarriva4.jpg

En helt forandret forretning

I dag har Arriva hundredvis af chauffører ­ansat og lever af at tage betaling for den ydelse, det som transportør er at transportere folk. Men med den førerløse teknologis indtog, vil forretningen og jobbene ændre sig.

Som udgangspunkt har Arriva et trafik­selskab, der sørger for, at kontrakterne ud­bydes, og et planlægningshold, der sætter en chauffør i en bus, fortæller Morten Jakobsen.

US-TRANSPORTATION-SEC'Y-FOXX-DISCUSSES-FUTURE-TRANSPORTATION-TRE

Men den konstruktion forsvinder. I stedet bliver den baseret på at få folk over i andre transportformer og skabe øget mobilitet mod betaling, lyder vurderingen.

»I takt med at teknologien udvikler sig, giver det nye muligheder for, hvordan vi kan drive den kollektive trafik, ligesom vi har set det i mange andre brancher. Vi går helt sikkert ­mere over i en førerløs konstruktion, hvor mandskabet forsvinder. Planlægningen er også i dag en stor ting, men i fremtiden kan det laves af en 16-årig, der har en god sans for ­algoritmer,« siger Morten Jakobsen.

Indtil videre har DriveNow ikke givet overskud, og det er en gendrivelse af argumentet, at trafiksystemerne helt ændrer sig. At der simpelt hen ikke er cool cash i teknologien, men som Morten Jakobsen påpeger, skal der et ganske lille antal ekstra ture til per bil, før det bliver en »rigtig god forretning«.

I dag kører bilerne 2,5 ture pr. dag i – Berlin er tallet ni for lignende ordninger.

DriveNow vil gå i nul, hvis man kommer op på 3,5 ture.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen