Berlingske Business
17:42

Armlægning: Danmark kræver halvering af skibes CO2-udslip

skibstrafik

I juni begynder svære forhandlinger i FN's Søfartsorganisation om skibes nedskæring af CO2-udslippet.

København. Danmark har placeret sig helt i front, når verdens lande i næste måned tager hul på hårde forhandlinger om at skære i CO2-udledningen fra skibsfarten.

Søtransport står for 2,5-3 procent af det samlede udslip af drivhusgasser.

Sidst i juni begynder forhandlinger mellem de 172 lande i FN's Søfartsorganisation, IMO, om skibenes bidrag til kampen mod global opvarmning.

Mærsk containerskib

Sammen med ligesindede lande har Danmark dannet en koalition af "ambitiøse nationer", som har fremlagt en plan for CO2-reduktioner.

Med i gruppen er Tyskland, Frankrig, Belgien og Holland samt fire østater i Stillehavet, der frygter at blive skyllet af verdenskortet, når klimaforandringerne accelererer: Marshalløerne, Salomonøerne, Tonga og Tuvalu.

I 2018 skal der vedtages en foreløbig strategi. Den endelige IMO-plan skal ligge klar i 2023, er det besluttet.

Maria Bruun Skipper, direktør for klima i Danske Rederier, siger:

- Vores succeskriterium er, at man får lagt de første trædesten i strategien. Vi så gerne, at der bliver sat specifikke tal og årstal på. Men det er en svær nød at knække, for IMO omfatter mange lande og interesser.

Ny Venø-færge indviet - 201703

De lande, som ventes at stå på bremsen, er Kina, Brasilien og Indien. De har - som på FN's klimatopmøder - krævet særlige hensyn til ulandene.

- Men det kan vi ikke leve med i IMO. Det er vigtigt, at skibe ikke behandles forskelligt, ellers er det jo konkurrenceforvridning, og så sker der omflagning, påpeger Maria Bruun Skipper.

Danske Rederiers studie anbefaler, at søfartens udledning topper senest i 2025 og derefter halveres frem mod 2050, siger Maria Bruun Skipper.

Der er mange muligheder:

- Man kan nå et stykke ad vejen med tekniske tiltag: Skibsdesign, bundmaling og bedre motorudnyttelse - og så kan man nå noget med den måde, man opererer skibet på.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er ansvarlig for Søfartsstyrelsen, der forhandler for Danmark. Han understreger, at en løsning skal gælde såvel ilande som ulande.

- Ellers kan vi risikere CO2-lækage, hvor skibe udflager til lande med lempeligere regler, siger Brian Mikkelsen i en mail.

Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, støtter Danske Rederiers mål. Han håber på fremskridt i IMO, men er stærkt skeptisk.

- Hvis vi kunne opnå en klar strategi for det videre forløb og for, hvordan man forpligter sig til bindende CO2-reduktioner, ville vi være nået meget langt, siger han.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen