Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Arbejdstilsynet ind i strid om dødsfly i Havarikommissionen

Tirsdag - Arbejdstilsynet
Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, fjernede væsentlige passager i en havarirapport om et fatalt flystyrt i Kulusuk i Grønland. Sagen er nu en del af Arbejdstilsynets undersøgelse af forholdene i kommissionen. Foto: Morten Rasmussen

Havarikommissionens chef fjernede centrale sikkerhedspassager i rapport om dramatisk og fatalt flystyrt i Grønland. Inspektøren bag havarirapporten følte sig voldsomt nedvurderet og gik ned med stress.

Stridighederne mellem Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, og kommissionens inspektører om sikkerhedsanbefalinger efter tog- og flyulykker indgår nu i Arbejdstilsynets seneste undersøgelser af den krise- og stressramte arbejdsplads.

Havarikommissionens fornemste opgave er at analysere ulykker og komme med anbefalinger om bedre sikkerhed, så tilsvarende ulykker kan undgås i fremtiden.

Berlingske Business har den seneste tid beskrevet, hvordan intern uenighed om omfanget af anbefalinger fra Havarikommissionen til fly- og togselskaber har været en medvirkende årsag til voldsomme interne ­problemer hos den uafhængige statslige sikkerhedsvagthund.

24BUSMartin-Puggaard-140133.jpg

Ifølge fyrede ansatte har Havarikommissionens chef Martin Puggard i flere tilfælde fjernet sikkerhedsanbefalinger fra havarirapporter til stor frustration for sine ansatte inspektører. Martin Puggard har forklaret, at Havarikommissionen i højere grad satser på dialog med fly- og togselskaber frem for anbefalinger.

Situationen i Havarikommissionen er så tilspidset, at en uenighed om en dødsulykke på Grønland nu indgår i Arbejdstilsynets undersøgelser af det dårlige arbejdsmiljø hos Havarikommissionen.

26BUS20011008-111013-6-1551.jpg

Sagen stammer fra 2014, hvor en pilot blev dræbt og et privatfly totalsmadret, da det uden varsel fløj ind i en klippevæg i tåge og dårligt vejr på øen Kulusuk på Grønlands østkyst. Få minutter før var piloten, som var ung og frisk, i kontakt med flyveledelsen i Kulusuk på radioen. Kollissionen med klippevæggen var så voldsom, at det efterfølgende var umuligt at gennemføre en obduktion af piloten.

Scenarier slettet fra rapport

Ifølge en intern redegørelse om arbejdsmiljøet i Havarikommissionen, som Berlingske har set, blev en af Havarikommissionens erfarne havariinspektører sat på opgaven med at analysere havariet og rejste til Grønland for at undersøge vraget, som lå spredt over et større område på en bjergtop. Inspektøren dokumenterede, at flyet var fløjet ind i bjergsiden med fuld motorkraft.

Trods melding om turbulens og kraftige op- og nedvinde, som er almindelige på denne lokalitet i Grønland, fløj piloten uden visuelle referencer – på almindeligt dansk: Han kunne intet se.

Havariinspektøren fandt, at det ikke var muligt med sikkerhed at fastslå, hvorfor flyet ramte klippevægge. Derfor opstillede han tre scenarier for, hvad der med stor sandsynlighed førte til ulykken. Mange piloter kender ikke de specielle forhold i Grønland, og meningen med scenarier er, at man skal lære af dem.

26BUSHAVARI-144329.jpg

Havarikommissionen har tidligere gjort stor brug af scenarier, en metode som også den amerikanske havarikommissionen bruger. Men ifølge Berlingskes oplysninger blev brugen af scenarier reduceret, da Martin Puggaard blev chef.

Havariinspektørens scenarier i rapporten om flyulykken handlede bl.a. om, at flyets højdemåler ikke var indstillet korrekt, og at kraftige op- og nedvinde nær bjergene havde presset flyet for langt ned mod jorden, uden at piloten var klar over det. Men da rapporten blev offentliggjort i 2015, var scenarierne borte. Havarikommissionens ledelse havde erstattet scenarierne med en kort sætning om, at piloten kunne være besvimet.

Sagen vakte opsigt og bestyrtelse blandt de øvrige medarbejdere i Havarikommissionen, fremgår det af en redegørelse fra Arbejdstilsynet dateret 11. oktober 2016.

Hans Christian Schmidt

Inspektør blev langtidssygemeldt

»Den ansatte føler sig krænket af ledelsen og oplyser samstemmende med øvrige ansatte, at fjernelsen af scenarierne opleves som nedvurdering og usaglig fratagelse af en erfaren medarbejders faglige dømmekraft og vurdering. Ledelsen oplyser, at der ikke var belæg for påstandene i scenarierne og understreger, at der derfor udelukkende ligger faglige begrundelser bag ændringen af rapporten,« skriver Arbejdstilsynet.

18BUSMartin-Puggaard-142326.jpg

Forløbet påvirkede den pågældende havariinspektør psykisk, og han blev langtidssygemeldt. Han er nu tilbage på jobbet i Havarikommissionen, men advokat Karoly Nemeth bistår ham i en sag i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen).

Havarikommissionens chef Martin Puggard ønsker af hensyn til sin tavshedspligt ikke at kommentere den konkrete sag.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen