Berlingske Business

Apple arbejder på selvkørende biler

GOOGLE-AUTOS/SELFDRIVING
Googles foreløbig bud på en selvkørende bil. Foto:

Dokumenter afslører, at Apple leder efter egnede lokationer til at teste bilerne.

Apple vil ikke stå tilbage for Google på markedet for selvkørende biler. Dokumenter, som den britiske avis The Guardian har set, afslører, at IT-giganten er langt med udviklingen af bilerne og nu leder efter egnede områder til at teste dem.

Hidtil har Apples arbejde med selvkørende biler kun været kendt på rygtebasis, men nu afslører dokumenter, at selskabet forhandler med GoMentum Station, som er et nedlagt, militært testområde, der nu bruges til at test af nyudviklet transport-teknologi.

Tidligere har både Mercedes-Benz og Honda testet selvkørende biler på de godt 32 kilometer asfaltveje på området nær San Francisco, som fortsat er under militær bevogtning. Derudover arbejder også Uber med selvkørende biler.

Apple har ikke ønsket at udtale sig til The Guardian om de nye oplysninger.

Men man man skal ikke længere tilbage end til maj i år, hvor en bemærkning fra en af Apples direktører skabte fornyet opmærksomhed om, hvorvidt iPhone- og iPad-producenten i hemmelighed forberedte at producere sin egen, elektriske bil.

»Bilen er det ultimative mobiludstyr, ikke sandt? Vi udforsker alle slags kategorier,« sagde Jeff Williams, som står for Apples logistik, på en konference ifølge Business Insider.

IT-giganten har allerede et ben indenfor i bilbranchen med sit CarPlay-underholdningssystem, som kobles sammen med chaufførens iPhone-telefon og dermed kan vise indhold fra den på bilens indbyggede skærm. En række større bilproducenter - General Motors, Ford og Hyundai - forventer at indbygge CarPlay i deres biler i løbet af det kommende år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen