Berlingske Business

APM Terminals vil bygge nye superhavne

20BUSkim-fejfer#2.jpg
Kim Fejfer står i spidsen for Mærsks havne rundt om i verden. Foto: Nils Meilvang

APM Terminals er i øjeblikket den lysende stjerne i Mærsk-koncernen. Men for at fastholde en stærk, profitabel vækst skal der mere end kun containerhavne til. Multihavne kommer til at fylde mere frem mod 2020.

Kim Fejfer er øjeblikkets mand i skysovs på Esplanaden. Mærsks havneforretning APM Terminals leverede i tredje kvartal et større overskud end olieforretningen, og havneforretningen havde koncernens højeste afkast. Og koncerndirektør Nils Smedegaard Andersen har efterfølgende været særdeles gavmild med roserne til Fejfer og de ca. 20.000 ansatte, der driver de 63 havneterminaler i APM Terminals.

Målsætningen om at løfte overskuddet med over 40 procent til en milliard dollar – mere end 5,5 milliarder kroner – i 2016 er Fejfer da også mere end komfortabel med.

»Det tør jeg godt garantere, at vi når. Der er muligheder for forbedringer af den eksisterende forretning, og med de projekter, der er i støbeskeen, så når vi det senest i 2016,« siger Kim Fejfer.

En vigtig del af forklaringen på succesen er, at APM Terminals i årevis har investeret milliardbeløb i havneprojekter i vækstmarkeder som Afrika og Latinamerika, mens konkurrenterne har holdt igen under finanskrisen. Men virkeligheden efter krisen er mindre vækst i containermarkedet, og for at sikre en langsigtet profitabel vækst er APM Terminals nødt til at tænke i nye baner på den anden side af 2016.

»Vores hovedfokus er på containerhavne, som er de mest komplicerede at drive, og derfor generelt giver de højeste afkast. Men på den lange bane er det ikke sikkert, at vi kan opnå tilstrækkelig vækst ved kun at have containerhavne. Vi er derfor i gang med at overveje andre typer havnedrift,« siger Kim Fejfer.

14BUSNils-Smedegaard-Ande.jpg

Og især de såkaldte multihavne, der kan håndtere alt fra containere over kul, mineraler og korn til olieprodukter, ser Fejfer muligheder i. Faktisk er APM Terminals allerede så småt i gang med denne satsning, da selskabets gigantiske investering på mere end fem milliarder kroner i Callao-havnen i Peru er netop en sådan superhavn.

»Vi vil se flere og flere multihavne som Callao i fremtiden. Den værdi, som vi skaber ved at arbejde tæt sammen med kunderne omkring optimering i containerhavnene, kan vi også skabe i andre typer havne. På den måde kan vi skabe ny vækst, der kan leve op til vores afkastkrav,« fortæller Kim Fejfer.

Callao-havnen ligger tæt ved Perus hovedstad Lima og er ikke bare Perus største havn, men den største havn på hele den sydamerikanske vestkyst.

APM Terminals

APM Terminals har også fået andel i en ren olieterminal i Estland i forbindelse med den næsten fem milliarder kroner store investering i det russiske havneselskab Global Ports sidste år. Den investering har dog først og fremmest sikret en central position på det russiske vækstmarked med Ruslands største containerhavn i Sankt Petersborg.

Læg dertil yderligere tre store nye havneprojekter i Latinamerika og en række markante udvidelsesprojekter, ikke mindst i Afrika, der er med til at cementere APM Terminals’ ledende position på havneområdet i vækstmarkeder i de kommende år.

Nøglen til succes i vækstmarkederne handler ifølge Mærsk-chefen om lokal forankring og stram finansiel kontrol.

»I A.P. Møller - Mærsk har vi gjort forretning ude i verden i over 100 år, og vi er gode til at håndtere den kompleksitet, der er i at lave forretning lokalt. Hver havn er en særlig case, der kræver lokale folk, en meget stram finansiel kontrol og ikke mindst, at man får skabt en kultur, hvor der er tillid til folk,« lyder succesopskriften.

Kim Fejfer lægger da heller ikke skjul på, at navnet A.P. Møller - Mærsk er en stor fordel, når man skal sikre sig nye koncessioner og lave aftaler.

Det handler om at holde, hvad man lover. Det er nemlig alfa og omega, når det drejer sig om tilsagn om investeringer på op mod fem milliarder kroner over en periode på 30 år i en havn.

Med et overskud på mere end 1,1 milliard kroner og et afkast på 14,2 procent i tredje kvartal er havnene så god en forretning, at planen er at investere omkring 5,5 milliarder kroner i nye havne og udvidelser hvert år, herunder flere superhavne i fremtiden.

Den investerede kapital i havneforretningen har allerede rundet 32 milliarder kroner, og afkastet må siges at være højt i forhold til den relativt lave risiko, der er ved havnedrift.

20BUSAfrika-Maersk-havne-PO.jpg

Netop den lavere risikoprofil i forhold til olie- og containerforretningerne har været en vigtig årsag til, at A.P. Møller - Mærsk har valgt at satse så tungt på havnene de senere år, og så længe Kim Fejfer & Co. leverer resultater som i tredje kvartal, vil bestyrelsens lyst til at poste flere milliarder i nye superhavne utvivlsomt kun blive endnu større.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen