Berlingske Business

APM Terminals nedjusterer efter mindre skuffelse

Arkiv/Ritzau plus historie tirsdag - kriseramte rederier. En sup
Foto:

Det måske mest stabile datterselskab i A.P. Møller-Mærsk, havneforretningen APM Terminals, havde i andet kvartal af 2016 en lidt mindre driftsindtjening end ventet i markedet. Selskabet nedjusterer forventningerne til hele året.

Divisionen, som primært driver containerhavne verden over, leverede et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 187 mio. dollar, hvor der var forudset 196 mio. dollar i markedet ifølge prognoser indsamlet af Ritzau Estimates.

- Lavere indtjening på flere vigtige markeder blev delvist opvejet af besparelser på tværs af organisationen, fremgår det blandt andet af fredagens regnskab for andet kvartal fra A.P. Møller-Mærsk.

Omsætningen overraskede positivt med 1064 mio. dollar i andet kvartal, hvor der var ventet 1024 mio. dollar, mens bundlinjen (NOPAT) viste et overskud på 112 mio. dollar mod de ventede 136 mio. dollar.

I samme kvartal af 2015 havde APM Terminals en omsætning på 1033 mio. dollar, et EBITDA-overskud på 206 mio. dollar og et bundlinjeplus på 161 mio. dollar.

For hele 2016 nedjusterer havnedivisionen, idet der nu er en forventning om at lande et underliggende resultat væsentligt under 2015-overskuddet på 626 mio. dollar.

Tidligere ventede APM Terminals, at resultatet underliggende ville være lavere end 2015-overskuddet på 626 mio. dollar.

Til sammenligning regner markedet med et overskud på 545 mio. dollar i APM Terminals ifølge Ritzau Estimates.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen