Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Anklage: Renault har fusket med forureningstest i 25 år

FILES-FRANCE-AUTOMOBILE-BUSINESS-EARNINGS-RENAULT
Foto:

Hele Renaults ledelse har angiveligt været indblandet i svindel med forureningstest.

. Bilfabrikanten Renault har angiveligt benyttet sig af "ulovlige strategier" til at snyde med forureningstest på både diesel og benzinmotorers udledning af de skadelige NOx-gasser.

NOx er en fællesbetegnelse for de to stoffer kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO).

Det fremgår af en rapport fra franske efterforskere, som nyhedsbureauet AFP har fået indsigt i.

Svindlen bunder ifølge anklagerne i et ønske om at "skabe falske resultater i antiforureningstest".

Renaults fusk skal være foregået i over 25 år. Den første udgave af Renault Clio, der kom på vejene i 1990, er angiveligt blandt de modeller, der er blevet snydt med.

Dansk

Hele Renaults ledelse, heriblandt topchef Carlos Ghosn, har været indblandet i det formodede svindelnummer, lyder det endvidere fra efterforskerne.

Renault afviser blankt, at det har snydt med forureningstest.

- Renault fusker ikke, udtaler salgsdirektør Thierry Bollore.

Det er den verdensomspændende Volkswagen-skandale, der ifølge nyhedsbureauet dpa har sat gang i efterforskningen af Renault, der blev indledt i januar sidste år.

Volkswagen forbløffede alle, da det ellers velrenommerede bilmærke i 2015 erkendte, at det havde fusket og placeret særligt software i 11 millioner dieselkøretøjer.

Volkswagen - 20161106074227463

Renault er et fransk industrikoryfæ på linje med Michelin, Citroën og Alstom.

Bilproducenten blev skabt i 1899 af de tre Renault-brødre Louis, Marcel og Fernard.

Renault har været mere eller mindre i krise siden firserne, hvor selskabet gennemgik en større restrukturering som del af en statsredning.

Omstruktureringen indebar mange fyringer og førte til, at en radikal, venstreorienteret gruppe myrdede daværende administrerende direktør George Besse.

Selskabet omsatte for 51,2 milliarder euro i 2016, hvor der blev solgt 3,2 millioner biler.

Ud over Renault er Frankrigs største bilproducenter Citroën og Peugeot, der er ejet af PSA Group.

/ritzau/

FILES-FRANCE-US-AUTOMOBILE-TAKEOVER-PSA-OPEL-GM

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen