Berlingske Business

Analytikernes forventninger til Mærsk dykker

Mærsk står til søs med nyt megaskib
Jesper Christensen, Mærsk-analytiker hos Alm. Brand Markets, peger især på de faldende shippingrater, som en faktor, der kan påvirke regnskabet negativt. Foto:

Analytikernes forventninger til, hvordan A.P. Møller-Mærsk kommer igennem hele 2013, er faldet betragteligt op til selskabets regnskab for andet kvartal.

Det fortæller Jesper Christensen, Mærsk-analytiker hos Alm. Brand Markets, der stadig regner med, at selskabet når forventningerne for 2013.

Hos analytikerne er konsensus for helåret faldet 11,7 pct. før andet kvartals regnskab fra Mærsk-koncernen sammenlignet med før regnskabet for første kvartal.

- Det kommer primært på grund af de faldende spotrater, der var igennem april til juni på containermarkedet, siger Jesper Christensen til Ritzau Finans.

Tidligere har Alm. Brand Markets været mere negativ over for Mærsk, fordi man mente, at konsensus var alt for optimistisk med hensyn til Maersk Line, der er selskabets containerdivision. Enigheden blandt analytikerne er nu 30 pct. lavere i forhold til Maersk Line og nærmer sig Alm. Brand Markets' estimater for helårsregnskabet 2013.

- Baggrunden for vores 2013-estimater er de markante omkostningsbesparelser i Maersk Line. Kombineret med de stigende rater fra første juli tror vi, at de kommer i mål med deres forventninger, forklarer Jesper Christensen.

På trods af at konsensus for A.P. Møller - Mærsks helårsresultater for 2014 og 2015 er faldet 7-19 pct., ligger analytikerens estimater fortsat lavere end kollegernes.

- Det er hele containermarkedet, vi generelt har en mere negativ holdning til, end hvad konsensus er blandt analytikerne, fortæller Jesper Christensen.

- Hen over 2014 og 2015 kommer der fortsat flere skibe på vandet, end der er efterspørgsel til.

Alm. Brand Markets fastholder en "neutral"-anbefaling af Mærsk-aktien. Torsdag eftermiddag handles Mærsks B-aktie i 44.240 kr. og er i løbet af torsdagen steget 0,4 pct.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen