Berlingske Business

Analytiker: Skuffende Mærsk-nyt med formildende omstændigheder

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor
Foto:

Mærsks regnskab for fjerde kvartal og forventningerne til det kommende regnskabsår er samlet set skuffende læsning, vurderer Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

Mærsks regnskab for fjerde kvartal og forventningerne til det kommende regnskabsår er samlet set skuffende læsning. Men når man dykker ned i detaljerne er der mange formildende omstændigheder, vurderer Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen umiddelbart efter offentliggørelsen.

- Samlet set er det lidt svagere end ventet. Maersk Line tjener mere end ventet trods lavere fragtrater, men Oil og de mindre divisioner skuffer, konstaterer Jacob Pedersen.

- 2015-prognosen er til den svage side, og jeg tror, de kan gøre det bedre, siger han.

A.P. Møller-Mærsk venter lidt tilbagegang på bundlinjen i 2015, når man ser bort fra særlige poster. I indeværende regnskabsår venter Mærsk-gruppen et underliggende nettoresultat på "lidt under" 4 mia. dollar, mens samme tal var på 4,1 mia. dollar i 2014. Tallene er eksklusive Danske Bank, som konglomeratet vil sælge sin aktiepost på godt 20 pct. i.

Til sammenligning sigter analytikerne, ifølge estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans, efter et nettooverskud efter minoriteter på 4,8 mia. dollar i 2015.

Jacob Pedersen hæfter sig ved, at selskabet ikke, som han havde forventet, vil skære i sine efterforskningsomkostninger i olieforretningen, og det er en del af baggrunden for, at overskudsprognosen er lavere end ventet.

Det annoncerede frasalg af Mærsks ejerandel i Danske Bank er ifølge analytikeren entydigt positivt. Provenuet udloddes til aktionærerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen