Berlingske Business

Analytiker: SAS presser medarbejderne

Analytiker: SAS presser medarbejderne - 1
Foto:

SAS lægger pres med medarbejderne med en spareplan på 2 mia. svenske kroner. Nødvendigt for at overleve, vurderer analytiker, mens SAS-aktien stiger. (Opdateret 9:36)

Skidt, men bedre end frygteligt. Sådan vurderer SAS-analytiker hos Sydbank Jacob Pedersen SAS' halvårsregnskab. Han hæfter sig især ved, at SAS vil skære udgifterne til løn- og pension ned med 20 procent.

"SAS er igang med at intensivere presset på medarbejderne. Man vil have lønreduktioner for at opnå nogen overenskomster, der er konkurrencedygtige. Det er nødvendigt for at overleve," siger han.

Mellem 1000 og 1500 fyringer skal give SAS de besparelser, der er skal sikre flyselskabets fremtid.

SAS fik et nettounderskud før skat på 1,8 mia. svenske kr. i første halvår. I andet kvartal landede underskuddet på 1,0 mia. svenske kr. før skat.

"Jeg vil ikke sige, at det er bedre end ventet, men det er bedre end frygtet," siger Jacob Pedersen.

Omsætningen for det kriseramte flyselskab landede på 23,5 mia. svenske kr. i første halvår, hvilket er et fald på 12,1 procent i forhold til samme periode sidste år.

Aktien stiger
På trods af det blodrøde regnskab er resultatet bedre end mange havde frygtet. Og det sender SAS-aktien op ad. Klokken 9:30 var den steget med otte procent.

"Vi var mange, der troede at SAS hang længere nede i dyndet, end de egentlig gør. Og derfor tror jeg, at aktien vil blive belønnet for," siger Jacob Pedersen.

På indtjeningen er det væsentligt bedre, end hvad Jacob Pedersen havde ventet, men omsætningen er til gengæld lavere.



Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen