Berlingske Business

Analytiker: SAS-piloter giver endnu en indrømmelse

SAS og danske piloter
SAS indgik tirsdag aften en ny overenskomst med sine danske piloter. Aftalen betyder blandt andet, at piloterne skal arbejde mere om sommeren - i selskabets højsæson - og til gengæld kan holde flere fridage i vintersæsonen. Foto:

SAS har med den nye pilotoverenskomst tirsdag aften taget et vigtigt skridt mod målet om at blive mere konkurrencedygtig. Piloterne har givet endnu en indrømmelse, vurderer Sydbanks SAS-analytiker, Jacob Pedersen.

De danske SAS-piloter fik tirsdag aften skåret en ordentlig luns af den såkaldte grønne bog, der over flere hundrede sider beskriver, hvordan og hvor meget piloterne må arbejde. Piloternes overenskomst har været til et gennemgribende eftersyn og er blevet skåret til i en langt mere forenklet udgave. Den grønne bog er efter indgåelsen af den ny overenskomst skrumpet fra 238 sider til nu blot 40 sider.

sas

»Der er ingen tvivl om, at SAS med den her aftale og forenklingen af overenskomsten opnår noget af det, som ledelsen gerne ville have haft i hus allerede tilbage i november 2012. Den her forenkling bliver et meget vigtigt skridt i at skabe en mere stabil og letbenet organisation, som bliver mere konkurrencedygtig,« siger Sydbanks SAS-analytiker, Jacob Pedersen.

pix-sas

Analytikeren vurderer, at der til trods for en lille lønstigning til piloterne ikke er nogen tvivl om, at SAS-ledelsen samlet set har vundet terræn i den forstand, at selskabet med den nye overenskomst har fået bedre mulighed for at benytte piloterne mere effektivt hen over året. Det betyder helt konkret, at piloterne kan komme til at arbejde mere om sommeren – i flyselskabets højsæson – mod til gengæld at holde flere fridage i vintersæsonen.

Københavns Lufthavn, SAS , fly, personale.

»Piloterne tager med det her skridt endnu en indrømmelse og demonstrerer igen, at de er dedikerede til at arbejde med også at gøre SAS mere konkurrencedygtigt,« siger Jacob Pedersen.

Aftalen gælder i første omgang udelukkende de danske SAS-piloter, men flyselskabet håber at kunne lande lignende aftaler i både Sverige og Norge. At SAS ikke er i stand til at lave en samlet aftale for alle tre lande, trækker ifølge Jacob Pedersen ned i SAS-ledelsens karakterbog.

»Det havde været en meget smuk løsning, hvis man kunne lande en aftale med alle piloterne, men det er tydeligt, at der bliver kæmpet om forskellige ting i de forskellige pilotforbund. Derfor kan det i praksis være svært, men det havde naturligvis været en bedre løsning, siger SAS-analytikeren.

Den forenklede pilotoverenskomst løser dog langt fra alle SAS-ledelsens udfordringer. Selskabet bokser fortsat med en vanskelig alderssammensætning med en større gruppe ældre piloter på høje løntrin. Formanden for Dansk Pilotforening, Niels Møller, har tidligere udtalt, at SAS ville kunne spare omkring 500 mio. kr. om året, hvis det skandinaviske flyselskab havde en aldersfordeling, der stod mål med andre flyselskabers.

Og problemet lader sig ikke så let løse. I efteråret 2014 blev SAS i Højesteret dømt til at betale fire måneders løn til seks piloter, der i 2008 blev fyret, fordi de alle var fyldt 60 år. Udvælgelsen af de piloter, der skulle afskediges, skete ellers efter aftale med Dansk Pilotforening. Foreningen havde selv indgået en aftale med SAS om, at selskabet i forbindelse med en fyringsrunde kunne afskedige pensionsberettigede piloter, hvilket efter overenskomsten var fastsat til en alder på 60 år.

De berørte piloter følte sig dog udsat for diskrimination og indberettede sagen for Ligebehandlingsnævnet. Både byretten, landsretten og i sidste ende Højesteret afgjorde, at fyringerne var sket på et ulovligt grundlag.

SAS måtte udover økonomisk kompensation til piloterne samtidig betale sagsomkostninger på over en halv million kroner.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Dansk Pilotforening.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen