Berlingske Business

Analytiker: SAS holder sig inde i kampen med overskud

Billede
SAS holder sig inde i kampen med sit overskud i tredje kvartal, vurderer Jacob Pedersen. Free/Colourbox

SAS' spareplaner hjælper overskud på vej. Regnskab for selskabet vidner om et benhårdt marked.

København. Det er langt fra flødeskum og fest, der præger markedet for luftfart. Det mærker man hos SAS, der kun lige holder fast på trods af en stor gevinst fra faldende brændstofpriser.

Selskabet bibeholder dog sin plads på markedet, der lider under benhård konkurrence fra nye, strømlignede lavprisaktører.

- Det ser udmærket ud, og SAS leverer det, der skal. Så det er fornuftigt nok, siger SAS-analytiker ved Sydbank Jackob Pedersen.

SAS-top forbereder sig på endnu lavere billetpriser

I sommerkvartalet i SAS' regnskab omsatte selskabet for 11,1 milliarder svenske kroner og lavede et resultat før skat og engangsposter på 1 milliard svenske kroner, kun et nøk over samme periode sidste år.

- Indtjeningen er den samme i et kvartal, hvor SAS har sparet 600 millioner svenske kroner på brændstoffet. Der kunne man godt have håbet på, at de havde leveret en fremgang.

- Faldende billetpriser spiller en stor rolle i det billede. Der er hårdere pres på billetterne, end der har været i en lang periode, siger Jacob Pedersen.

Norwegian - 20160906133306463_

Det er dog ikke nyt, at markedet for luftfart er presset. SAS har da også de sidste otte år gennemført den ene store spareplan efter den anden.

Den nuværende skal hente 2,1 milliarder svenske kroner i perioden 2015 til 2018. I år skal der findes 700 millioner svenske, hvoraf 500 millioner er fundet i de første ni måneder.

- De følger planen. Dermed er de bedre rustet i overlevelseskampen, end de har været meget længe, siger Jacob Pedersen.

SAS

Det er ikke en dårlig ting at være, for der er ikke noget, der tyder på, at markedet bliver sjovere inden for den overskuelige fremtid.

- Det er et hårdt marked. Tilnærmelsesvis brutalt. Og det vil det være i mange år fremover.

- Konkurrencen fra Norwegian er der stadig, og lige så snart, SAS begynder at vise en vækst i indtjening, så vil andre komme til, afslutter analytikeren.

No information - 2016070323365

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen