Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Analytiker: Ryanairs kvaler er ingen gave til Norwegian

Ryanair - 20171005093610463_or
Trods mediestorm er Ryanair det veldrevne selskab, når det bliver sammenlignet med Norwegian. Free/Pressefoto / Ryanair

På trods af hundredtusindvis af aflysninger hos Ryanair er Norwegian det selskab, der har problemer.

Ryanair har været i en mediestorm den seneste måned efter at have aflyst tusinder af fly og hundredtusinder billetter. Chefen har måttet undskylde, og i medierne har kunderne raset.

I virkeligheden er det dog ikke et større problem, og konkurrenten Norwegian skal ikke forvente at høste meget fremgang på den konto. Det vurderer luftfartsanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen.

»Jeg tror ikke, det kommer til at betyde det store for Norwegian. Nogle passagerer vil selvfølgeligt flyde til dem.«

»Men det centrale er, at selvfølgeligt har Ryanair været ude i en mediestorm, men de har fundet den store brandslukker frem og har inddæmmet deres problem.«

»Så nu kan de resterende passagererne stole på, at de kommer afsted til tiden,« siger Jacob Pedersen.

Ryanairs problem var, at man ikke havde mandskab nok til de flyvninger, der var planlagt. Derfor faldt pålideligheden - andelen af fly, der afgår til tiden - til under 80 procent. Med aflysningerne er den tilbage på 97 procent.

Norwegians vokseværk smerter i regnskabsbøgerne

I september faldt Norwegians pålidelighed til 77,9 procent.

»Norwegians vanskeligheder er for mig at se langt større og mere komplekse end Ryanairs.«

»De vokser meget hurtigt, og det øger kompleksiteten i forretningen. Når man har strammet elastikken så meget, så ender man i en situation, hvor man bokser med, at flyene ikke afgår til tiden.«

»Samtidig skal man gøre sig lækker over for kunder på nye markeder,« siger Jacob Pedersen.

Fly, der ikke afgår til tiden, og nye markeder er dyrt. Derfor er Norwegians indtjeningen også faldet. Og det lige samtidig med at selskabet investerer voldsomt i nye fly.

I første halvår tabte Norwegian 2,6 milliarder norske kroner på driften. Her tjente Ryanair 1,3 milliarder euro. Norwegian har samtidig en gæld på små 20 milliarder norske kroner, mens Ryanair er så godt som gældfri.

»Selv om det i medierne kan se anderledes ud, så er der ingen tvivl om, at Ryanair er klart det mest velfungerende af de to selskaber lige nu.«

»Norwegians indtjening er faldet i et hul. Og de skal have indtjeningen markant op, hvis de skal have råd til alle de fly, de har købt«, siger Jacob Pedersen.

ryanair

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen