Berlingske Business

Analytiker: Ryanair var med til at knække Air Berlin

AIR BERLIN-LUFTHANSA/
Foto:

Konkurrencen i den europæiske luftfartsindustri er benhård, og tirsdag måtte Air Berlin vifte med det hvide flag.

Konkurrencen i den europæiske luftfartsindustri er benhård, og tirsdag måtte Air Berlin vifte med det hvide flag.

Selskabet er gået i betalingsstandsning og forhandler blandt andet med Lufthansa, der er klar til at overtage dele af forretningen.

Air Berlin har kørt med underskud siden 2008, og derfor kommer det ikke som nogen overraskelse for Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, at selskabet nu formentlig må lukke.

- Selskabet har været i problemer i lang tid, og det har været svært at se forretningsmodellen.

- Det er heller ikke så mange år siden, at Ryanair annoncerede, at man ville gå målrettet efter at ekspandere i Tyskland, og det skete formentlig for at køre Air Berlin af banen. Det ser ud til at være lykkedes, siger han.

Der er allerede forhandlinger i gang med Lufthansa, som har meldt sig klar til at overtage dele af Air Berlins materiel og ruter.

Derfor er der ikke umiddelbart udsigt til, at konkurrencesituationen ændres væsentligt, mener Jacob Pedersen

- Det kommer an på, hvordan forhandlingerne med Lufthansa forløber.

- Men i løbet af relativt kort tid er jeg overbevist om, at vi er tilbage på fuldt momentum.

- Der er i hvert fald også andre, der kan flyve disse ruter lige så billigt, som Air Berlin har gjort det, siger han.

Lufthansa-gruppen har igennem længere tid satset på lavprismarkedet via datterselskaberne Germanwings og Eurowings.

Og tidligere i år indgik man faktisk aftale om at lease 33 fly af Air Berlin.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen