Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Analytiker om SAS: Lavprissamarbejde med Lufthansa er usandsynligt

BRUSSELS-AIRLINES-M&A/LUFTHANSA
Lufthansa skulle efter sigende ønske at udvide netværket af flyselskaber og føje noget til sin lavprisplatform "Eurowings". og skandinaviske SAS er tilsyneladende i kikkerten. Foto:

Rent strategisk giver det ikke mening, at tyske Lufthansa skulle være villig til at købe skandinaviske SAS for at gøre det til et lavprisselskab.

Det vurderer Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, efter at der ifølge Reuters er spekulationer om, at det tyske flyselskab er i drøftelser med SAS.

Lufthansa skulle efter sigende ønske at udvide netværket af flyselskaber og føje noget til sin lavprisplatform "Eurowings". Kilder oplyser desuden, at det kan ende ud i, at Lufthansa køber en ejerandel i det skandinaviske flyselskab, men ifølge analytikeren giver det ikke god mening.

- SAS er ikke i nærheden af at være et lavprisselskab, men er et netværksselskab. Der står mere specifikt, at man ser SAS som en del af Lufthansas lavpriskoncept, og det giver ikke mening rent strategisk, at Lufthansa skulle være villig til at købe SAS for at gøre det til et lavprisselskab, siger han til Ritzau Finans, men afviser ikke, at der kan være noget om snakken.

SAS leverer igen overskud

Han påpeger blandt andet, at de seneste meldinger fra Lufthansa, der kom i forbindelse med årsrapporten i marts, går på, at selskabet vil konsolidere sig på lavprissiden. Og det er det puslespil, som Jacob Pedersen har svært ved at se, at SAS skulle kunne blive en del af.

- Da jeg hørte Lufthansa tale i forbindelse med årsregnskabet, var jeg villig til at lægge historien "Lufthansa køber SAS" død. De sagde, at det var inden for lavpris, at de ville konsolidere og ikke inden for netværksselskaber. Derfor er jeg overrasket over, at den er genoplivet nu med udgangspunkt i Lufthansas lavpriskoncet, siger han og vurderer, at SAS kunne passe fint ind i Lufthansa-paraplyen som et netværksselskab.

SAS

Det er ikke første gang, at der spekuleres i, at SAS kunne være en opkøbsmulighed for Lufthansa. Ifølge Jacob Pedersen var det tæt på et opkøb før finanskrisen, og med nogle års mellemrum er opkøbsspekulationerne blusset op på ny. Og hvis et europæisk selskab skulle købe SAS, så er Lufthansa da også det mest realistiske bud.

- Hvis man ser på de store netværksselskaber i Europa, der kunne tænkes at købe SAS, så fremstår Lufthansa som den mest aktuelle og den mest realistiske. SAS er i dag et ganske velfungerende netværksselskab med en stærk position i Norden, og hvis Lufthansa synes, at det er interessant, så kunne der måske være noget. Men med de seneste medlinger kan jeg ikke se SAS passe ind som en del af lavprisprojektet, siger han.

LUFTHANSA-GROUNDPERSONNEL/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen