Berlingske Business
17:42

Analytiker om direktørskifte i Mærsk: Timingen er overraskende

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK
Overskrift
epa05152303 (FILE) A file photo dated 18 August 2013 showing the world's biggest container vessel Mærsk Mc-Kinney Moeller arriving at the container terminal during its maiden voyage in Bremerhaven, Germany. Danish shipping and oil group AP Moller-Maersk said 10 February 2016 its full-year 2015 net profit plunged 82 per cent due to lower freight rates and oil prices and writedowns of oil assets. The net profit of 925 million dollars compared with 5.2 billion dollars in 2014. The 2014 results were affected by gains from sales of stakes in a supermarket group and other assets. Turnover in 2015 declined 7.4 billion dollars year-on-year to 40.3 billion dollars. The group that operates Maersk Line, the world's biggest container shipper, said average freight rates dropped during the year. Weaker demand affected transportation to emerging markets as well as imports to Europe and Latin America, it said. EPA/INGO WAGNER Foto:
Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Diverse fødselsdage
Overskrift
Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk. Foto:

Den afgående topchef i A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, har gjort et godt arbejde, og derfor er det overraskende, at han nu skiftes ud, siger analytiker Ricky S. Rasmussen. Han bifalder dog samtidig valget af Søren Skou som ny topchef.

Et af landets største virksomheder, A.P. Møller - Mærsk-koncernen, meldte torsdag eftermiddag ud, at koncernen allerede pr. 1. juli skifter ud på topchef-posten. Og det er en overraskende timing, siger analytiker Ricky S. Rasmussen fra Nykredit.

57-årige Nils Smedegaard Andersen har siddet i chefstolen siden 1. december 2007, men den pludselige exit bør ikke ske som en konsekvens af dårligt arbejde fra Smedegaards side, for det har der ikke været tale om, mener Ricky S. Rasmussen.

»Jeg havde forventet, at der ville være gået længere tid, og at A.P. Møller - Mærsk ville meddele, at det for Nils Smedegaard Andersen var en naturlig overgang til pensionering eller andre udfordringer. Så timingen er for mig overraskende. Også fordi jeg ikke kan sætte nogen fingre på, hvad Nils Smedegaard Andersen kunne have gjort anderledes. Han har haft samtlige markeder imod sig og har rent faktisk formået at drive Mærsk som én af de mest effektive på hvert område, de har været inde i,« siger Ricky S. Rasmussen.

Skiftet sker allerede 1. juli, og der er altså ingen bemærkninger om, hvad Nils Smedegaard Andersen skal nu, hvilket kan tyde på en fyring. Det afviser Ricky S. Rasmussen at komme med en vurdering af.

»Det vil jeg ikke udtale mig om, men jeg hæfter mig ved, at der ikke står i meddelelsen, at det er en gensidig aftale, og at der ikke står, at han selv har valgt at søge andre udfordringer,« siger Ricky S. Rasmussen.

Mediet Økonomisk Ugebrev skrev for få uger siden, at 17 pct. af de adspurgte investorer sagde, at de ville anse det for positivt, hvis man fandt en ny topchef for A.P. Møller - Mærsk. Men Ricky S. Rasmussen fastholder, at Nils Smedegaard Andersen har gjort et godt arbejde i koncernen.

»Den (nyheden om de 17 pct., red.) kom bag på mig. Jeg mener virkelig, at han har været vellidt i den periode, han har været der. Og set ud fra et aktionærsynspunkt har han nok været den, der har gjort mest for at åbne koncernen over for omverdenen og aktionærerne. Han har for alvor gjort, hvad han kunne, for at skære koncernen til ud fra et bedste ejerskabs princip. Men det kan være, at man i A.P. Møller - Mærsk siger, at nu har man skåret til, og så skal Søren Skou så til at udvide,« siger Ricky S. Rasmussen.

Søren Skou er meget kompetent

Analytikeren mener omvendt, at 51-årige Søren Skou, der siden 2012 har været chef for Maersk Line-enheden, er et naturligt valg som efterfølger for Nils Smedegaard Andersen.

»Hvis man arbejder som CEO i Maersk Line, er man en naturlig kandidat til at overtage CEO-posten for hele gruppen. Maersk Line er det største og vigtigste forretningsområde, og al historikken i Mærsk tilsiger, at Maersk Line er den rygrad, man har bygget forretningen opad,« siger Ricky S. Rasmussen og fortsætter:

»Hvis man kigger internt er der ingen tvivl om, at Søren Skou er et naturligt valg. Han er kompetent, han er dygtig og han kender forretningen. Og det har man sat sin lid til i bestyrelsen, og dermed er han også den, der kan drive A.P. Møller - Mærsk fremad.«

Der har tidligere været spekuleret i, at Danfoss-topchef Niels B. Christiansen og Dong Energy-topchef Henrik Poulsen kunne være oplagte kandidater til at tage over fra Nils Smedegaard Andersen, når direktørskiftet skulle gennemføres.

Ricky S. Rasmussen er dog overrasket over, at der tilsyneladende ikke har været foretaget en grundig søgning efter udenlandske kandidater.

»Jeg troede, at man - når Nils Smedegaard Andersen på et tidspunkt var klar til pension - ville have igangsat en længerevarende proces, hvor man kiggede internationalt. For der er ingen tvivl om, at det er en af de mest internationale koncerner, vi har i Danmark. Især efter man har solgt Dansk Supermarked- og Danske Bank-aktieposten. Det er internationale forretningsområder, man har med at gøre. Søren Skou havde sikkert været den, der stod stærkest i feltet alligevel, men jeg havde troet, at man ville have søgt internationalt. Det har været tendensen i andre store danske virksomheder såsom Carlsberg, der hentede Cees 't Hart,« siger Ricky S. Rasmussen.

Han siger samtidig, at sådan en søgning kan være sket, men at det er svært at køre sådan en proces i lang tid, uden at nogen finder ud af det.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen