Berlingske Business

Analytiker: Konkurrenters fusionsplaner løfter Mærsk-aktien

mærsk
Foto:

De to Mærsk-konkurrenter China Cosco og China Shipping Container Lines (CSCL) har mandag meddelt, at rederierne arbejder videre med en fusion, og det kan være positivt for A.P. Møller-Mærsk, hvis der kommer en konsolidering i sektoren.

Det vurderer Jacob Pedersen, der er senioranalytiker i Sydbank.

Klokken 10.52 sendte Cosco en meddelelse ud, hvor det skrev, at den kinesiske stat, der er storaktionær i selskabet, arbejder videre med en plan om at lægge sine aktiver sammen med CSCL.

- Jeg tolker det som om, at man arbejder videre med fusionsplanerne. Det er det, som containerindustrien har brug for. Konsolidering og en bedre kapacitetsstyring er væsentligt for sektoren, der er præget af overkapacitet, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

- Man skal huske, at det her en industri, hvor der har været langt mellem konsolidering blandt aktørerne, og derfor er det positivt, at der bliver arbejdet videre med planerne, siger han.

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Mærsk-aktien var en overgang oppe med omkring 5 pct. mandag formiddag, men efterfølgende er aktien faldet en anelse tilbage og stiger omkring 2 pct. Opturen begyndte stort set samme tidspunkt, som meddelelsen fra Cosco blev offentliggjort.

- Der er i dag rigtig mange negative nyheder indregnet i Mærsk-aktien, og derfor skal der ikke meget til at rykke kursen op, når der kommer en positiv nyhed som den her, siger Jacob Pedersen.

AKTIEHANDEL

Han vurderer, at en fusion kan betyde, at der bliver taget skibe ud af markedet. Det vil være godt for industrien som helhed, der er præget af for mange skibe, hvilket presser fragtraterne ned.

- Med en konsolidering følger en vurdering af, hvilke skibe der skal være på søen. Det kommer til at skabe en større konkurrent, men der bliver en konkurrent mindre, og det er positivt for Mærsk, siger Jacob Pedersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen