Berlingske Business

Amerikansk flyselskab forventer højere priser efter olieprisstigning

AMERICAN AIRLINE-RESULTS/
Arkivofoto: REUTERS/Mike Blake/Ritzau Scanpix. Foto:

De stigende oliepriser og den deraf dyrere brændstofregning kan potentielt komme til at ramme flypassagererne, advarer luftfartsselskabet American Airlines.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters udtaler selskabets administrerende direktør, Doug Parker, at højere billetpriser kan komme på tale, hvis olieprisen fortsætter med at ligge på et højt niveau.

- Hvis det bliver tydeligt, at dette er en ny normal, vil du over tid se mindre kapacitet og vækst i branchen - og derfor højere priser, men jeg tror ikke, at det kommer til at ske på kort sigt, siger han til flere journalister under det årlige møde hos den internationale luftfartsorganisation IATA.

Prisen på en tønde af den europæiske referenceolie, Brent, er steget næsten 50 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, mens en tønde af den amerikanske WTI-olie koster omkring 35 pct. mere end ved samme tid på året i 2017.

De stigende oliepriser har også fået IATA, der repræsenterer omkring 280 flyselskaber, til at annoncere mandag, at den nedjusterer forventningerne til rentabiliteten for selskaberne i branchen i år.

Den nye forventning til den samlede indtjening er 12 pct. lavere end den oprindelige forventning, som organisationen offentliggjorde i december sidste år. Derudover skyldes nedjusteringen også flere omkostninger til ansatte og infrastruktur, skriver Reuters.

Den internationale luftfartsorganisation forventer samtidig, at yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, vil stige med 3,2 pct. i år - hvilket, hvis det bliver en realitet, vil være den første årlige stigning siden 2011.

Flere luftfartsselskaber, blandt andet skandinaviske SAS, har i stigende grad forsikret sig mod udsving i brændstofpriserne.

SAS oplyste onsdag i sidste uge, at det havde hedget 83 pct. af forbruget i tredje kvartal og 93 pct. af det ventede forbrug i det igangværende regnskabsår.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen