Berlingske Business

Ambulancer kan ende hos regionen

Ambulancer kan ende hos regionen - 1
Samariten er blot en lille svensk ambulanceoperatør, der kører omkring 40 ambulancer i Stockholm, har godt 200 ansatte og har en egenkapital på 1,2 mio. kr. Foto:

Svenske Samariten giver op på grund af pengemangel og træder ud af aftalen om at køre ambulancer i Region Sjælland. Nu overvejer regionen at tage driften selv.

Efter fiaskoen med det svenske ambulanceselskab Samariten gør Region Sjælland nu klar til selv at overtage driften af ambulancerne i regionen. Efter planen skulle svenske Samariten fra september i år have overtaget de omkring 70 ambulancer på Sjælland, men manglende investorer umuliggjorde den svenske overtagelse.

Det har efterladet Region Sjælland med et stort problem, eftersom Samariten havde lovet at køre ambulancerne omkring 100 mio. kr. billigere om året – en besparelse, som regionen nu må undvære. Ved sidste udbud var Samariten alene om at byde sammen med Falck, og det er tvivlsomt, om der kommer nye aktører til, når regionen i løbet af kort tid åbner for endnu en udbudsrunde.

Derfor åbner regionsformand Kristian Ebbensgaard (V) nu for, at regionen selv kan overtage driften af ambulancerne – hvis den kommende udbudsrunde ikke resulterer i tilfredsstillende tilbud.

Er I klar til selv at skulle stå for driften?

»I den kommende budproces vil vi selv lave et kontrolbud. Lever buddene ikke op til vore forventninger, må vi overveje, hvad vi så gør. Det er i den forbindelse, at vi forventer, at Falck er klar til at løse opgaven, også i en eventuel overgangsperiode,« siger Kristian Ebbensgaard.

Regionsformanden vil altså ikke direkte sige, at regionen pønser på at tage opgaven med ambulancedriften ind i eget regi, men advarslen er helt klar til Falck, der allerede har meddelt, at selskabet er klar til at byde på de sjællandske ambulancer endnu en gang.

Falck er interesseret
»Det er klart, at Falck er interesseret i at deltage i et nyt udbud. Vi ser frem til, at udbudsmaterialet ligger klar, og kommer processen til at køre som vi håber, er det realistisk, at udbuddet kan afgøres som planlagt i juni«, siger Allan Søgaard, koncernchef i Falck, der hidtil har stået for driften af ambulancer i Region Sjælland og som nu trækker alle fyresedler til Falck-reddere tilbage.

»Efter Samariten måtte give op, er det en helt ny situation. Derfor har vi besluttet, at vi med øjeblikkelig virkning dropper alle planer om at skulle fyre reddere. Den besked er på vej ud til vore ansatte nu, og vi håber, at vore medarbejdere dermed er udover den usikkerhed, som jo har hersket i flere måneder,« siger Allan Søgaard.

Men hvis I taber udbuddet igen, betyder det, at I hænger på flere hundrede medarbejdere som I ikke skal bruge?

»Det må vi tage med. Vi håber at komme i betragning, når udbuddet skal afgøres, siger Allan Søgaard.

Falck afleverede og tabte udbudet med et bud på den fremtidige ambulancedrift, der lå omkring 100 mio. kr. højere årligt, end det bud Samariten afleverede. Det fik Falck til at påstå, at Samariten havde regnet forkert. Og reddernes fagforening, 3F, frygtede, at Samariten ville køre med væsentlig færre ansatte end tidligere. Begge påstande har såvel Region Sjælland som Samariten dog afvist.

3F står klar med reddere
Kritikken mod Region Sjælland har været massiv på grund af det fejlslagne udbud. Blandt de hårdeste kritikere har været fagforbundet 3F, der står for organiseringen af de omkring 500 Falck-reddere, som hidtil har kørt ambulancerne på Sjælland. I 3F frygter ledelsen, at politikerne i Sorø ikke har taget ved lære af den fejlslagne proces.

»Vi håber, at øvelse gør mester. Det er et faktum, at politikerne i regionen har spildt et år. Jeg forventer ikke, at der pludseligt står nye bydere og vil køre ambulance i regionen. Derfor er det en mulighed, at regionen beslutter, at de fremover vil tage opgaven selv. Til det er der bare at sige, at vi i givet fald står klar med reddere, men at det vil være til løn- og arbejdsforhold, som matcher dem vi har hos Falck i dag,« siger Jan Villadsen, der er leder af transportgruppen i 3F.

Samariten forsøger at forklare den fejlslagne overtagelse med modstand fra netop 3F. Samariten skriver i en meddelelse, at 3F krævede en dyrere overenskomst med selskabet, end den Falck har.

»Det er mit indtryk, at Samariten i realiteten har afleveret et tomt bud. De forsøger nu at finde undskyldninger for at slippe ud. Realiteten er, at vi har mødtes med Samariten tre gange på et halvt år og at de på intet tidspunkt har kunne fremlægge planer for, hvad de ville, og hvad de ønskede. På det grundlag har vi aldrig været i stand til at indgå en overenskomst,« siger Jan Villadsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen