Berlingske Business

Ambitiøs autohjælpsgigant havererede

Ambitiøs autohjælpsgigant havererede - 1

Autohjælpsvirksomheden Totempo er gået i betalingsstandsning, men overlever i et nyoprettet selskab. Kollapset betyder dog, at 200 medarbejdere mister deres job, ligesom en række kreditorer risikerer tab.

Det var et væksteventyr uden lige, der i går måtte hales op af grøften. Autohjælpsvirksomheden Totempo, der i en årrække har oplevet voldsomme vækstrater og vundet flere priser for det samme, måtte kaste håndklædet i ringen og gå i betalingsstandsning.

Virksomheden, der har omkring 600.000 abonnementskunder, overlever dog, men ikke uden voldsomme konsekvenser for en række medarbejdere og kreditorer.

Løsningen er, at Totempo fortsætter sin drift i et nyoprettet selskab, der har det gamle Totempo som ejere. Det nye selskab har købt en række af det gamle Totempos aktiviteter, nemlig vejhjælpen, samt skadecentrene i både Greve og Århus.

Men for virksomhedens bilsalgsafdeling samt Totempos ejendomsselskab er betalingsstandsningen sidste stop. Det forklarer advokat Tomas O. Berg fra advokatfirmaet Ret& Råd, der er bestyrelsesformand i det nyoprettede Totempo.

- Totempo fik vanskeligheder og tog kontakt til os i sidste måned. Vi troede oprindeligt, det var muligt at redde hele koncernen, men udviklingen overhalede os, de finansielle investorer blev utrygge, og da vi til sidst blev ramt af den her dødsens farlige cocktail, var der ikke andet at gøre, siger Tomas Berg.

Han henviser til den forklaring, der også akkompagnerede meddelelsen om betalingsstandsningen. Nemlig at Totempo både er ramt af krisen i bilbranchen, hvor salget er halveret, samt krisen i ejendomsbranchen, samtidig med at bankerne har strammet grebet.

Alt det hjælper dog ikke de 150 medarbejdere i virksomhedens bilsalgsafdeling samt et ukendt antal medarbejdere i Totempos ejendomsselskab. De er ikke omfattet af den nye selskabskonstruktion og står til at miste deres job som en følge af betalingsstandsningen.

Problemerne i Totempo skyldes dog ikke kun nedadgående konjunkturer. Autohjælpsvirksomheden har kæmpet med en stigende likviditetsmangel i længere tid, og det var da også med til at tippe læsset, medgiver Tomas O. Berg.

- Ikke bare manglede de penge her og nu, men med konjunkturernes udvikling ville der komme underskud på driften,” forklarer han og understreger, at man med den nye konstellation forsøger at ”redde hvad reddes kan, ligesom det var et mål i sig selv, at de mange abonnementskunder ikke skulle lades i stikken.

Tanken er, at provenuet fra salget af aktiviteter fra det gamle Totempo til den nye virksomhed skal sikre kreditorerne i den gamle virksomhed. Men i praksis er der ingen garanti for, at kreditorerne nogensinde ser deres penge, medgiver den nyudnævnte bestyrelsesformand.

- I sommeren 2008 blev Totempo vurderet til at have en værdi af 1,1 milliard kroner. Det var sikkert rigtigt dengang, men siden da har udviklingen indhentet os, så hvad det nye selskab kan sælges til, aner jeg ikke, og derfor kan jeg heller ikke sige noget om, hvilken dividende der bliver til kreditorerne, siger Tomas O. Berg.

Kreditorerne kommer dog ikke til at stå alene med deres tab. Administrerende direktør i Totempo Arne Boesen, der samtidig ejede 90 procent af aktierne i autohjælpsvirksomheden, har ifølge Tomas O. Berg mistet alt.

- I praksis er hans andel væk, for det er sådan, at aktionærerne står sidst i køen, siger han. Boesen fortsætter som direktør i det nye Totempo, men er hverken ejer eller medejer af selskabet.

Totempo tæt på at give Falck baghjul

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen