Berlingske Business

Almenfonden køber og sælger Mærsk-aktier

Førstedamen i Mærsk, bestyrelsesformand Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla.
Førstedamen i Mærsk, bestyrelsesformand Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla. Foto:

Almenfonden, der er storaktionær i A. P. Møller - Mærsk, har byttet stemmeløse B-aktier i rederiet ud med stemmetunge A-aktier.

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har tirsdag købt 3.000 A-aktier i A.P. Møller - Mærsk med stemmeret og solgt 3.000 B-aktier uden stemmeret i selskabet.

A-aktierne er købt til en samlet kursværdi af godt 153,7 mio. kr., mens B-aktierne er solgt til en samlet kursværdi af knap 163 mio. kr., oplyse selskabet. Selvom der er tale om store beløb, drejer det sig kun om cirka 0,1 pct. af den samlede værdi.

I sidste uge solgte Mærsk-arvingernes Familiefond aktier for 686 mio. kr. til Almenfonden. Det skete som led i den gradvise udbetaling af den milliardstore arv til Arnold Peter Møllers efterkommere.

Ane Mærsk

Sidste uges handel omfattede stemmetunge A-aktier for knap 401 mio. kr. og almindelige B-aktier for knap 286 mio. kr.

Familiefonden solgte ud af aktierne som følge af et tidligere dødsfald blandt efterkommere af den ene datter af virksomhedens grundlægger Arnold Peter Møller. Arven efter dødsfaldet udløste en arveafgift og en såkaldt familiefideikommis-afgift, der nu bliver dækker af Familiefonden gennem aktiesalget.

Almenfonden, der købte aktierne, skal drive A. P. Møller - Mærsk videre, mens Familiefonden skal sikre Arnold Peter Møllers arvinger økonomisk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen