Berlingske Business

Alligevel plads til store taxier

Taxabus

Færdselsstyrelsen ændrer i forbindelse med Trafikinvesteringsplanen krav til energiklasser for taxier med over fem siddepladser.

Travlhed og for få medarbejdere. Det er årsagen til, at man i Færdselsstyrelsen har udarbejdet retningslinjer for forbruget i storvogns taxier eller mini-busser, der ikke kan bruges – fordi stort set ingen af dem kunne leve op til de nye krav til brændstofforbrug, der skal træde i kraft 1. september.

- Selv vores mest økonomiske Scudo busudgave kunne med 13,3 km/l i gennemsnit  ikke klare det første udkast, der krævede forbrug mellem 14,1 og 16 km/l., siger salgschef Erik Holm,Fiat Professional.
I Færdselsstyrelsen når man at rette fejlen inden 1. September.

- Vi har i forbindelse med høringen om lovforslaget været i dialog med De Danske Bilimportører (DBI) og vil selvfølgelig justere energiklasserne, så de passer til de mindste motorer i gængse storvogne – med andre ord de mindre forslugende motorer, siger centerleder Niels-Anders Nielsen, Center for Grøn Transport.

Han indrømmer, at det er gået lidt for stærkt – men henviser til travlhed og underbemanding i Færdselsstyrelsen. Men snart bliver bemandingen øget.

- Der har været mange høringssvar efter vores første udkast – og vi vil altid gerne lytte til de involverede parter, så reglerne bliver afbalancerede. Hele lovdelen om taxier med op til fem siddepladser er faldet på plads – og her er der også plads til de mest økonomiske Mercedes modeller, siger Niels-Anders Nielsen.

Hos DBI siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, at man har afgivet høringssvar og at man tror at Færdselsstyrelsen vil se fejlen.

- Det ville være uheldigt, hvis storvogns taxier ikke kunne godkendes. Så ville folk skulle have to normale 5-personers taxier i stedet, og det ville betyde ekstra CO2 udslip og vil derfor være et dårligt alternativ for miljøet, siger Tejs Laustsen Jensen.

Hyrevogne består hovedsageligt af biler med energiklasse E (13,2 – 14 km/l) eller F (11,9-13,1 km/l), og efter omlægningen vil energiklasse F i de fleste tilfælde formentlig ikke kunne klare kravene – måske undtaget storvogne indrettet til kørestolsbrugere. Ellers må man forvente, at de skal under reglerne for busser.

Visse typer af hyrevogne – f.eks. limousiner – vil Færdselsstyrelsen se, om der kan etableres særlige bestemmelser for.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen