Berlingske Business

Aldrende vognmænd og kommende vækstår: Danmarks største taxiselskab vil skifte ejere på det rigtige tidspunkt

Collage
Foto:

Det er tid til, at Danmarks største taxiselskab, Dantaxi 4x48, skal sælges. Direktør Carsten Aastrup mener, at markedet endnu ikke har udnyttet sit fulde potentiale. Og ved at sende taxiselskabet videre til nye hænder, kan selskabet udvikle sig og nå nye højder, mener han. For vognmændene bliver ældre, og en ny ejer kan bidrage med »power« til selskabet.

For et halvt år siden indledte Dantaxi 4x48 et samarbejde med PwC Corporate Finance. Målet var, at Danmarks største taxiselskab skal sælges. Det er de i dag kommet et skridt nærmere, for selskabet er sat til salg. Allerede nu er der købere, der er interesserede i biksen, som direktør Carsten Aastrup kalder »flere hundrede millioner« værd.

Han mener, at det er det helt rigtige tidspunkt at give taxiselskabet videre på.

»Der er sket en relativ stor afregulering af det danske taximarked, og det åbner op for, at der kommer nogle nye kræfter til. Det timet med, at vores vognmænd i snit er 60 år, gør, at det er et ret optimalt tidspunkt. For en ny ejer mener jeg, at der er et ret stort potentiale i markedet,« siger direktøren og fortsætter:

»Vi har været i gang i et halvt års tid med at værdiansætte virksomheden og se på, hvad der kunne være af potentielle købere. Og så blev vi opmærksomme på, at afreguleringen kom,« siger han med henvisning til den ny taxilov, der trådte i kraft ved årsskiftet, og som gradvist forøger antallet af tilladelser til taxikørsel henimod 2020, hvorefter der ikke længere vil være nogen begrænsninger på antallet af tilladelser.

1

En ny ejer vil få fingrene i et taxiselskab, som gennem de seneste år har sat sig tungt på markedet for taxikørsel. Således har Dantaxi 4x48 mere end 1.450 taxier, en omsætning på 1,6 mia., og selskabet opererer i 54 af landets kommuner. Samtidig har selskabet en app, MOOVE, der hjælper kunderne med at praje en taxi. Og det er den slags teknologiske fremstød, der skal satses mere på, når en ny ejer overtager Dantaxi 4x48.

»En ny ejer skal levere tempo. Der er mulighed for at sætte tempo på taximarkedet. Det er lige fra teknologi, over kundekoncepter, til marketing. Vi har konsolideret markedet. Teknologisk er vi godt med, men der kan godt komme mere power på,« siger Carsten Aastrup.

Fredag - »Moove«

Taxiselskabet er i dag strikket sådan sammen, at det er vognmændene, der gennem en vognmandsforening ejer selskabet. Og det kan give økonomisk gevinst til dem, når selskabet skifter ejere.

»Vognmændene har oparbejdet sig en solid forretning, der er en del værd. I forbindelse med, at de bliver i butikken i en årrække, kunne man forestille sig, at der var en eller anden form for gulerod i det,« siger Carsten Aastrup, der samtidig fortæller, at stemningen blandt vognmændene er suværen.

Carsten Aastrup tror på, at taximarkedet går ind i år med vækst, fordi den nye taxilov tillader flere at køre taxi. Derfor mener han også, at det er et fordelagtigt selskab at overtage.

04BUSMinisteroverdragelse-i.jpg

»I den nye regulering vil fokus ændre sig til, at det er kunden, der 100 procent kommer i fokus. Jeg tror, man kommer til at opleve et langt mere innovativt og effektivt taximarked,« siger Carsten Aastrup og fortsætter:

»Vi kan ikke klare efterspørgslen på flere tidspunkter i døgnet. Dem, der kan sikre tilgængeligheden, kan sætte sig rigtig fint.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen