Berlingske Business

Aktieanalytiker om SAS: Stærkt at prognosen fastholdes

SAS præsenterer årsregnskab
Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Foto:

Selv om SAS er ramt af udefrakommende faktorer i form af valutamodvind og højere brændstofomkostninger, så formår flyselskabet alligevel at fastholde forventningerne til 2017/18. Og det er et stærkt signal, mener analysechef i Sydbank Jacob Pedersen.

Og det er et stærkt signal, mener analysechef i Sydbank Jacob Pedersen.

- For mig er det stærke i det her regnskab, at de holder fast i prognosen. Skruer man tiden fem år tilbage, er jeg ikke sikker på, at SAS havde kunnet afværge et pres på omkostningerne på 500 mio. svenske kr., siger Jacob Pedersen.

- SAS havde et bedre end ventet første kvartal, og det lyder også til, at andet kvartal har været lidt bedre end ventet, og det betyder altså, at man kan afværge det pres, der er på omkostningerne fra valuta og brændstof, uddyber Sydbank-analytikeren.

SAS kom ud af andet kvartal med et underskud på 385 mio. svenske kr. mod minus 110 mio. svenske kr. i andet kvartal af 2016/17. Valutamodvind kostede samlet 146 mio. svenske kr. målt på driftsresultatet.

SAS' brændstofomkostninger landede i kvartalet på 1650 mio. svenske kr. mod 1659 mio. svenske kr. i andet kvartal af 2016/17. Justeret for valuta var brændstofomkostningerne 8,3 pct. højere end i andet kvartal året før.

Flyselskabet går nu ind i højsæsonen, og for regnskabsåret 2017/2018, der løber til og med oktober, venter SAS stadig et resultat før skat og engangsposter i intervallet 1,5 til 2,0 mia. svenske kr.

Forventningerne fastholdes på trods af, at SAS nu forudsætter en dollarkurs på 8,30 svenske kr. mod tidligere 8,00 svenske kr. En stærk dollar dæmper indtjeningen i SAS.

SAS-aktien falder ikke desto mindre 1,7 pct. til 14,38 kr. onsdag morgen, og klarer sig dermed også værre end C25-indekset, der er bakket 0,5 pct. på grund af fortsat uro om den politiske situation i Italien.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen