Berlingske Business

Airbus vil flyve med raketfart

FRANCE AIRBUS A350 XWB
Luftfartsgiganten Airbus satser på en fremtid med vækst i raketfart, efter at selskabet netop har søgt om patent på en række produkter til udviklingen af den såkaldte "supersonic spaceplane", der skal kunne flyve passagerer fra London til New York på blot en time. Foto:

Luftfartsgiganten Airbus satser på en fremtid med vækst i raketfart, efter at selskabet netop har søgt om patent på en række produkter til udviklingen af den såkaldte "supersonic spaceplane", der skal kunne flyve passagerer fra London til New York på blot en time.

- Ansøgningen om dette patent viser, at Airbus er et visionært selskab, der konstant rykker teknologiens grænser for at skubbe virksomheden fremad, udtaler en talsperson fra Airbus til the Telegraph.

Det skriver the Telegraph.

SPAIN AVIATION A380

Flyet er designet til at lette og lande med almindelige flymotorer, men ligeså snart flyet når højere luftlag, vil en raket sætte fart i maskinen, så flyet kan nå en hastighed fire gange hurtigere end lydens.

Professor og ingeniør i luftfartsteknologi ved Cranfield University Ian Poll, er dog skeptisk ved nyheden om Airbus' planer. For det første er teknologien yderst kompliceret, og derudover påpeger han, at det kræver enorme mængder brændstof at flyve med så høj hastighed, hvilket sender omkostningerne i vejret.

airbus_jet

Det eneste fly der hidtil har brudt lyd barrieren er Concorde, som pensioneredes efter et flystyrt i 2003. Siden da har de hurtige flyveture været forbeholdt de mest velhavende, der har betalt astronomiske summer for rejser i militærfly.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen