Berlingske Business

Air France-KLM tjente bedre end ventet trods strejker

FILES-FRANCE-ACCORHOTELS-AIRFRANCE-KLM-AVIATION-ECONOMY
Air France-KLM tjente bedre end ventet trods strejker Foto:

Flyselskabet Air France-KLM landede i andet kvartal et driftsoverskud på 345 mio. euro.

Og selv om det var noget lavere end i samme periode året før på grund af problemer med strejker, der har kostet dyrt, var det klart bedre end ventet, og det belønner investorerne onsdag formiddag ved at sende Air France-KLM-aktien op med 6,9 pct. til 8,35 euro på børsen i Paris.

Driftsresultatet faldt ellers med 241 mio. euro sammenlignet med andet kvartal sidste år, men det var samtidig knap 100 mio. euro bedre end ventet blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News.

12 strejkedage i Air France-KLM's franske del kostede 260 mio. euro i kvartalet, og dermed stod den hollandske del - KLM - ifølge Bloomberg News for næsten 90 pct. af indtjeningen i perioden.

USIKKERHEDEN LURER STADIG

Trods lettelse på aktiemarkedet onsdag er der dog fortsat udfordringer på lidt længere sigt.

Air France-KLM er således fortsat på jagt efter en ny topchef, efter at den tidligere af slagsen, Jean-Marc Janaillac, stoppede i maj på grund af lønkonflikter med de franske medarbejdere.

Det er også det, der har skabt strejker blandt piloter og kabinepersonale i løbet af andet kvartal, hvilket altså har kostet dyrt i den franske del af forretningen.

- Udfordringerne på længere sigt forbliver og bliver ikke løst, indtil der er en ny topchef på plads, selv om der er positive udsigter for resten af 2018, skriver det amerikanske børshus Bernstein i en kommentar ifølge Bloomberg News.

Vanskelighederne i løbet af den første halvdel af året for Air France-KLM har dog også kunnet aflæses på aktiemarkedet. Luftfartsselskabets aktie er således faldet med samlet 38,5 pct. i 2018 indtil nu - på trods af onsdagens fremgang.

/ritzau/FINANS

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen