Berlingske Business

Air France-KLM: Strejker kostede dyrt og driftsresultatet skrumpede

BRAZIL-FARNCE-AIR-TRANSPORT
Omkostninger til strejker blandt de ansatte fik indtjeningen til at dykke i de første tre måneder af 2018 for det fransk-hollandske flyselskab Air France-KLM, der kom ud af kvartalet med et driftsunderskud. Foto:

Omkostninger til strejker blandt de ansatte fik indtjeningen til at dykke i de første tre måneder af 2018 for det fransk-hollandske flyselskab Air France-KLM, der kom ud af kvartalet med et driftsunderskud.

Omsætningen i den samlede forretning voksede ellers 1,2 pct. målt i konstante valutaer sammenlignet med første kvartal sidste år, fremgår det af en pressemeddelelse fredag morgen, og både antallet af passagerer og trafikken voksede i perioden.

Både brændstofpriser og strejkedage var med til at øge omkostningerne i årets første kvartal, og sidstnævnte førte isoleret set til en stigning i omkostningerne på 1,7 pct.

Perioden førte til et driftsunderskud på 118 mio. euro for flyselskabet, og heraf var 75 mio. euro relateret til strejke. Til sammenligning lød underskuddet på 33 mio. euro i samme kvartal af 2017.

I hele 2018 forventer flyselskabet nu, at strejker kommer til at koste 300 mio. euro på driftsresultatet, og samtidig forventer selskabet af priserne på brændstof stiger mere end tidligere forudset.

»Som en konsekvens ventes driftsresultatet før hele 2018 at være under 2017,« skriver Air France-KLM i meddelelsen.

04BUSMinisteroverdragelse-i.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen