Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Afrikanske handler varsler opkøbsbølge i Mærsk

10BUSJakob-Thomasen-topchef.jpg
Maersk Oils adm. direktør, Jakob Thomasen, vil kun sige, at selskabet fortsætter med at kigge efter opkøbsmuligheder. Arkivfoto: Asger Ladefoged

A.P. Møller - Mærsk køber op i Afrika, og meget tyder på, at det er startskuddet til opkøb af flere oliefelter.

A.P. Møller - Mærsk køber flere oliefelter i det centrale Afrika. Det tegner til at være første skridt i retning af en større oprustning af olieforretningen, hvor den danske koncern for alvor vil åbne pengepungen og bruge et stort tocifret milliardbeløb inden for nær fremtid.

Maersk Oil, oliedelen af A.P. Møller - Mærsk, bruger i første omgang 2,4 mia. kroner på at købe en række lovende felter i Kenya og Etiopien – en pris der kan vokse til 5,7 mia. kroner over det næste år. Men det er langtfra de beløb, som oliechef Jakob Thomasen står foran at bruge.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

»Selv om 350 mio. dollar (2,4 mia. kr., red.) er rigtig mange penge, så er det her en relativt lille handel,« siger Thomasen til Berlingske.

Hvornår kommer vi til at se den næste handel?

»Vi arbejder på sagen, men jeg kan ikke sætte en dato på den næste pressemeddelelse,« siger Thomasen.

I Nordea er senioranalytiker Stig Frederiksen ikke i tvivl om, at opkøbene i Afrika er første skridt mod flere opkøb.

»Det viser, at terningerne nu er kastet, og de nu vil vokse med opkøb, fordi den organiske vækst ikke er der,« siger Stig Frederiksen.

A.P. Møller - Mærsk har allerede klart sagt, at virksomheden vil bruge penge på opkøb. Den store danske koncern er hæmmet af vanskelige markeder på begge kerneområder, olie og container. Maersk Oil er ramt af en lav oliepris, som er halveret siden sidste sommer, og olievirksomheden har været tvunget til at afskedige og skære i omkostningerne. Også Maersk Line, verdens største containerrederi, er presset, og her har de lave rater på containerfragt, som trækker ned. Rederiet måtte i sidste uge melde ud om, at 4.000 ville blive afskediget.

Africa Oil

Pengene skal ud at arbejde

Det gør det vanskeligt for A.P. Møller - Mærsk at vokse for egen kraft. Og derfor skal virksomhedens store pengekasse på arbejde og skabe værdi til aktionærerne gennem opkøb.

Stig Frederiksen mener, at de nye opkøb i Afrika er en af den type handler. Maersk Oil har siden 1990 arbejdet i Algeriet, og mange andre dele af gruppen – som Maersk Line og havneselskabet APM Terminal – kender det afrikanske kontinent.

»Det her ser ganske fornuftigt ud, selv om det er en mindre handel set i lyset af Mærsks størrelse. De har erfaringen fra Algeriet, og de ved hvordan man laver forretning i Afrika, siger Stig Frederiksen.

07BUSMaerskskib.jpg

Det danske selskab køber halvdelen af fem licenser, hvor tre er i Kenya og to i Etiopien. I området, der er på 100.000 kvadratkilometer, er der allerede gjort de første otte oliefund. Sælgerne er African Oil, der er noteret i Canada og Sverige, og britiske Tullow Oil.

»African Oil og specielt Tullow har en fantastisk track record. Det er to dygtige selskaber, men det er også to selskaber, som vil have gavn af en erfaren udviklingsoperatør til at hjælpe med at få projekterne i gang. Det mener vi, at vi kan bidrage væsentligt med,« siger Jakob Thomasen.

Han håber, at de nye felter vil begynde at levere den første olie i det kommende årti. Planen er, at det danske selskab skal skyde yderligere 3,3 mia. kroner ind i projektet, når der blandt andet er bygget en ny olieledning fra felterne og ud til havet.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Årsre

Mod nordlige breddegrader

Kommende opkøb kan ske i Nordsøen, hvor Maersk Oil er interesseret i både den danske, britiske og norske del. Her er tanken primært at købe mere færdige projekter, mens der andre steder i verden også kan blive tale om projekter, der er i en tidligere fase, men også er billigere. Og generelt er den velpolstrede danske koncern klar til opkøb flere steder og forskellige måder.

»Vi kigger efter enkelte handler, hele portefølje, og sågar også olieselskaber,« siger Jakob Thomasen.

De store opkøbsplaner kommer samtidig med, at olieindustrien er inde i en tid med store omvæltninger. Siden olieprisen begyndte at falde sidste år, har olieselskaberne opgivet planlagte projekter for næsten 1.400 mia. kroner, viser beregninger fra oliekonsulenthuset Wood Mackenzie.

Handlen fik mandag B-aktien i A.P. Møller - Mærsk til først at stige med op til 2,5 pct. for siden at falde en anelse og lukke i kurs 10.360 – et fald på 1,43 procent. Gladere kan investorerne i African Oil være efter deres aktier mandag blev 32 pct. mere værd.

TV: Mærsk på millardshopping i Afrika

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen