Berlingske Business

Afgørelse om Opels fremtid er lige op over

Afgørelse om Opels fremtid er lige op over - 1
Foto:

Efter et månedlangt tovtrækkeri ser det ud til, at den kriseramte tyske bilproducent Opels fremtid inden længe falder på plads.

General Motors' bestyrelse holder mandag aften dansk tid møde i Detroit for at tage stilling til, om Magna, en østrigsk-canadisk underleverandør af bildele, eller RHJ International, et belgisk investeringsselskab, skal overtage de tyske bilfabrikker. General Motors gik i betalingsstandsning i juni og er nu genopstået som delvist statsejet koncern og vil derfor skille sig af med de 35 procent, som amerikanerne fortsat ejer af Opel.

- Man mødes for at træffe en afgørelse, siger GM-kilder, der dog ikke forventer, at beslutningen bliver offentliggjort.

I Berlin er der nemlig tirsdag indkaldt til en ny runde forhandlinger mellem amerikanerne og den tyske forbundsstat samt de delstater, som huser Opel-fabrikker. Forbundsregeringen sidder med ved forhandlingsbordet, fordi den vil hjælpe en kommende Opel-ejer i gang med favorable statskreditter for at redde 26.000 job på de tyske fabrikker.

Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, og Opel-tillidsmændene foretrækker Magna som ny Opel-ejer, mens man hos General Motors mere hælder til RHJ, som er åben for at lukke GM ind i varmen igen senere.

En tysk regeringstalsmand talte dog mandag om "opmuntrende signaler" fra de seneste ugers forhandlinger og udtrykte håb om en snarlig løsning.

En endelig afgørelse ventes først meddelt, når også det amerikanske finansministerium har sagt god for den.

/ritzau/dpa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen