Berlingske Business

Afgift kan betyde tab af 1,2 mio. flypassagerer i Norge

EU-US-AIRLINE-COURT-CLIMATE-WARMING-TRADE-FILES
Arkivfoto. Foto:

Luftfarten i Norge bliver hårdt ramt af den nye passagerafgift, der indføres 1. juni. Flyselskaberne råber vagt i gevær og venter 5 pct. færre passagerer på grund af afgiften på 80 norske kr. plus moms.

Det skriver branchesitet Check-in.

Organisationen Airlines for Europe (A4E), der repræsenterer mere end halvdelen af passagertrafikken på det europæiske kontinent, har udsendte en pressemeddelelse med fordømmelse af det norske initiativ.

»Vi er forbløffede over den norske regerings urokkelige tilgang til at gennemføre passagerafgiften, mens næsten alle kommentarer under den offentlige høringsperiode indeholdt indsigelser mod den. I stedet for at forhindre økonomisk vækst og jobskabelse ved at indføre urimelige skatter, bør de europæiske regeringer skabe støttende lovgivningsmæssige rammer«, siger administrerende direktør Thomas Reynaert fra A4E til Check-in.

SAS leverer igen overskud

En analyse fra den internationale luftfartsorganisation IATA viser ifølge branchesitet, at den samlede efterspørgsel efter flyrejser i Norge kan risikere at falde med omkring 5 pct., hvilket svarer til 1,2 mio. passagerer om året. Herudover vil de direkte og indirekte effekter påvirke den norske luftfartsektor med et beløb, der årligt svarer til 1,4 mia. norske kr.

»Tidligere på året besluttede den italienske regering af øge passagerafgifterne i de italienske lufthavne med 2,50 euro per passager, hvilket svarer til godt 20 kroner. Det har betydet, at flere flyselskaber - blandt andet medlemmer af A4E - har besluttet at flytte fly fra baser i Italien til lufthavne uden for støvlelandet«, oplyser Check-in.

File photo of Norwegian Air's Boeing 737-800 aircraft preparing

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen