Berlingske Business

Afgående Mærsk-formand: »Der er altid noget, man kunne have gjort anderledes«

Michael Pram Rasmussen
Michael Pram Rasmussen til Mærsk Generalforsamling på Tåsinge torsdag 11. april 2013. (Foto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix 2013). (Foto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix 2013) Foto:

Man kan altid fortyde noget, siger afgående formand for A.P. Møller-Mærsk, Michael Pram Rasmussen. Men overordnet er han meget tilfreds med de 14 år i spidsen for den store danske virksomhed.

Afgående bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen er glad for udviklingen i de 14 år han har stået spidsen for A.P. Møller-Mærsk. Han siger, at olie- og shippingkoncernen har udviklet sig godt, selvom han erkender, at alt ikke er gået efter planen.

Sådan siger Pram Rasmussen efter et dramatisk år i A.P. Møller-Mærsk, hvor hele ledelsen næsten er udskiftet, en ny strategi er på vej og efter et 2016, som gav koncernen det største tab nogensinde.

»Der er altid noget man kunne have gjort anderledes, når man sidenhen opnår en anden viden,« siger Michael Pram Rasmussen til Berlingske.

15BUSSAUSHOLM-123559.jpg

Pram Rasmussen er A.P. Møller-Mærsks blot tredje bestyrelsesformand efter stifter A.P. Møller og hans søn Mærsk Mc-Kinney Møller. Pram Rasmussen har siddet i stolen siden 2003, og den periode fremhæver han særligt de udfordringer, som det skabte, da olieprisen faldt dramatisk fra sommeren 2014.

»Jeg ville da godt have vidst, at olieprisen gik fra 120 doller til 27 dollar. Det havde jeg ikke forudset,« siger Pram Rasmussen.

Udviklingen på oliemarkedet fik store konsekvenser for Maersk Oil, der siden trak sig ud af flere lande rundt om i verden. Samtidig stoppede den tidligere oliechef Jakob Thomasen i efteråret.

Mærsk containerskib

Før olieprisen store fald peger Pram Rasmussen også på, at Mærsk-koncernen bestilte en række nye, hurtige containerskibe, som ikke var brændstofseffektive, da de kom ud.

»På den anden side må man se på det, som man gør i nuet. Det svære er at træffe beslutninger, der rækker mange år frem, fordi verden kan være helt anderledes, når varen bliver leveret. Det er klart, at noget ikke er lykkedes, mens andet er, for ellers havde vi ikke en egenkapital på 225 mia. kr.,« siger Pram Rasmussen.

A.P. Møller-Mærsk havde i 2003, da Pram Rasmussen blev formand, en egenkapital på 83 mia. kr. Den er som sagt steget til 225 mia. kr., og samtidig har virksomheden udbetalt næsten 100 mia. kr. i udbytter til aktionærerne.

Michael Pram

»Vi står i dag med en meget stærk virksomhed, som i min periode har været gennem finanskrise og mange turbulente begivenheder. Vi har fået en langt mere strømlinet virksomheden og en virksomhed, der finansielt er meget stærk,« siger Michael Pram Rasmussen.

Han stopper på et tidspunkt, hvor A.P. Møller-Mærsk har fremlagt det største underskud nogensinde i danmarkshistorien. Det skyldes ekstraordinære nedskrivninger i forsyningsselskabet Maesk Suppply Service og Maersk Drilling, der udlejer borerigge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen